Rohlig Suus połączy Wschód z Zachodem

Materiał Partnera
21-01-2014, 09:07

Operator logistyczny ROHLIG SUUS Logistics chce być wiodącym dostawcą usług między Wschodem, a Zachodem. Z realizacją nowego planu ruszył pełną parą.

Wzmożona ekspansja na Wschód to element nowej strategii firmy, która w połowie 2013 r. opracowała pakiet usług logistycznych z całego świata do krajów wschodnich,  zaś w listopadzie 2013 r. we współpracy z Katedrą Zarządzania Międzynarodowego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (UEK) oraz Uniwersytetem w Karagandzie (Kazachstan) uruchomiła projekt, analizujący potencjał ekonomiczny i logistyczny rynków wschodnich dla polskich eksporterów. Pod lupą znalazł się m.in. Kazachstan, Uzbekistan, Kirgistan, Tadżykistan, Turkmenistan i Mongolia.  

Na miarę klienta

Dotychczas firma zbierała doświadczenia na Wschodzie, realizując dedykowane projekty dla dużych międzynarodowych producentów. W 2013 r. ROHLIG SUUS zdecydował się wzbogacić tę część oferty i udostępnić ją dla szerokiej grupy odbiorców. Wynikiem było opracowanie pakietu regularnych usług logistycznych GoEAST, który uruchomiono w połowie ubiegłego roku.

 - Wyobrażenia na temat Wschodu wśród zachodnich przedsiębiorców bywają różne. Niektóre z nich opierają się na stereotypach, a inne na konkretnych doświadczeniach, czyli dotyczą np. sytuacji, w których przedsiębiorcę przerosły wymogi formalne, komunikacja z partnerami po stronie wschodniej , bądź też tamtejszy system prawny. Dotyczy to tych, którzy jeszcze w pełni nie współpracowali ze Wschodem i wiążą z nim pewne obawy, jak i tych, którzy już robią interesy w tamtym rejonie, jednak nie mogą podzielić się dobrymi doświadczeniami. Przedsiębiorstwa, które swoje towary na Wschód transportują od lat, dobrze wiedzą, że odpowiednio zaprojektowany i zorganizowany przez kompetentnego operatora łańcuch dostaw jest jednym z kluczowych czynników udanego wprowadzenia produktów na tamtejsze rynki - mówi Dariusz Korczyński, dyrektor ds. rozwoju rynków wschodnich w ROHLIG SUUS Logistics.

Z usług polskiej firmy korzystają przedsiębiorcy z całej Europy. Dla nich dostawca logistyczny, któremu można w pełni zaufać z uwagi na europejskie korzenie,
a jednocześnie doskonale poruszający się na odległych i trudnych rynkach, to doskonały łącznik między Zachodem a Wschodem.
Przedsiębiorcy wybierają spośród szeregu usług, takich jak serwis całopojazdowy z gwarantowanym czasem dostaw i regularne drogowe serwisy drobnicowe z całej Europy z konsolidacją w Polsce i dostawą na Wschód drogą morską (St. Petersburg) lub lądową (Moskwa, Mińsk, Kijów i inne). GoEAST w ROHLIG SUUS Logistics obejmuje także import morski pełnych kontenerów i przesyłek drobnicowych z Chin oraz obu Ameryk do portu w St. Petersburgu, obsługę przesyłek eksportowych, globalny serwis lotniczy oraz kompleksową obsługę celną (sieć ponad 20 partnerskich agencji celnych w krajach wschodnich). 

Nowością jest fakt, że firma oferuje także transport do odległych destynacji, takich jak np. Kazachstan, Uzbekistan, Mongolia, Tadżykistan, Kirgizja, Turkmenistan.

- Notujemy systematyczny wzrost przewozów do tych krajów. Choć klienci nadal najczęściej korzystają w tym przypadku z transportu drogowego, proponujemy im również transport kolejowy, który idealnie sprawdza się w przypadku braku dostępu  do rozwiniętej infrastruktury drogowej bądź też wtedy, gdy przewozi się dużo i są to towary ciężkie, ale też sprawdza się w przypadku towarów wysokiej wartości z uwagi na wyższe bezpieczeństwo tego środka transportu. Coraz częściej transport intermodalny jest również wybierany jako rozwiązanie przyjazne środowisku – tłumaczy Iwetta Drewko-Bieńkowska, dyrektor ds. frachtu kolejowego.

Bardzo dużym udogodnieniem dla klientów firmy jest to, że posiada ona biuro w Rosji, które nadzoruje wszelkie operacje, prowadzone na miejscu, a poza tym ułatwia rozliczenia, zwłaszcza tym klientom, którzy posługują się rublami.

Potoki ładunków z Zachodu na Wschód ciągle rosną, a struktura dostaw bywa złożona i może obejmować wiele fabryk i dostawców z różnych państwa w całej Europie.  Przykładem jest jeden ze światowych producentów części do samochodów – z kilkunastu fabryk w Europie ROHLIG SUUS Logistics  transportuje jego produkty w ramach własnej sieci drobnicowej, konsoliduje na terminalu w Polsce Południowej, a następnie dostarcza do fabryk, produkujących samochody na terenie Rosji.

Skala światowa 

Działania ROHLIG SUUS otworzyły furtkę na Wschód całej Grupie ROHLIG, jak i pozostałym partnerom operatora. Dla przykładu w październiku 2013 r. firma zrealizowała transport 13 ton sprzętu elektrycznego z Kanady do hydroelektrowni na Syberii.

-Towar dotarł  dwa tygodnie przed czasem. Początkowo ładunek o wadze 13 ton jechał pociągiem z Pickering koło Toronto do portu w Montrealu. Tam przeładowaliśmy go na statek, drogą morską przebył 8 tys. km do portu w Petersburgu, gdzie przeszedł wymagane procedury tranzytowe, nad którymi czuwali pracownicy SUUS Logistics - opowiada Evgeniy Makarov, dyrektor zarządzający SUUS Logistics w Rosji.
Z portu w Petersburgu ładunek ponownie trafił na pociąg, pokonał 4650 km na trasie do Krasnojarska, gdzie przeszedł formalności celne, a następnie został skierowany do miejsca docelowego, czyli regionalnej hydroelektrowni.

Na tym nie koniec ciekawych realizacji. W listopadzie firma ROHLIG SUUS Logistics była odpowiedzialna za transport lotniczy systemów hydraulicznych do produkcji samochodów osobowych z Chin do St. Petersburga.
- Pojedyncza partia towaru, zawierała 15 ładunków  cargo o łącznej wadze niemal 1 tony. Czas transportu wyniósł każdorazowo 3 dni, co jest niezwykle krótkim terminem, biorąc pod uwagę spiętrzenie przesyłek w okresie przedświątecznym - mówi Evgeniy Makarov.

W dobrą stronę

Wschód wydaje się coraz atrakcyjniejszy dla przedsiębiorców, o czym świadczy wzrost eksportu towarów na tamtejsze rynki. Przykładowo, w 2012 r. do Turkmenistanu eksportowano o 165 proc. towarów więcej niż w roku poprzednim, do Kazachstanu i Rosji – o 128 proc., na Ukrainę o 124 proc., a do Uzbekistanu o 114 proc.

Warto zaznaczyć, że Wschód staje się odbiorcą coraz bardziej zróżnicowanych towarów.  Dotyczy to na przykład Kazachstanu, który importuje na swój rynek nie tylko towary z podstawowych kategorii towarowych, a tamtejsze półki sklepowe charakteryzują się coraz większym nasyceniem i dywersyfikacją.

- Szybko rozwijające się kraje wschodnie są potencjalnym kierunkiem biznesowym wielu firm produkcyjnych, które znajdują tam chłonny rynek zbytu dla swoich produktów. Rodzi to potrzebę współpracy z podwykonawcami, którzy zorganizują wprowadzenie towaru na nowy rynek, w tym w szczególności z doświadczonymi operatorami logistycznymi, firmami doradczymi czy usługowymi. Wzrost eksportu w 2012 r. do większości krajów Wschodu wyniósł od 100 do ponad 200 proc., natomiast wzrost PBK oscyluje na poziomie 5-10 proc. Takie wyniki są bardzo obiecujące i otwierają szerokie możliwości biznesowe dla eksporterów - mówi Dariusz Korczyński, dyrektor ds. rozwoju biznesu na rynkach wschodnich w ROHLIG SUUS Logistics.
Jak tłumaczy, coraz lepsze perspektywy państw Wschodnich były głównym powodem, dla którego  firma stworzyła kompleksowy pakiet regularnych usług na Wschód.

Obiecujące perspektywy

Wiele wskazuje na to, że Wschód staje się także dobrym miejscem na start zawodowy, o czym przekonuje projekt, prowadzony od listopada 2013 r. przez ROHLIG SUUS Logistics we współpracy z Katedrą Zarządzania Międzynarodowego UEK i Uniwersytetem w Karagandzie.
Jak wyjaśniają autorzy inicjatywy, rozwój gospodarczy Europy Zachodniej mocno zwolnił, więc zdobycie tam interesującej pracy stało się trudniejsze. Kraje wschodnie mogą wkrótce okazać się atrakcyjną alternatywą.
- Codzienne kontakty biznesowe z firmami na Wschodzie pokazują, że pracodawcy dużych koncernów i firm międzynarodowych często zatrudniają polskich menadżerów, powierzając im zarządzanie i rozwój swoich spółek na Wschodzie. W praktyce, jadąc negocjować kontrakty na Wschód, często po drugiej stronie stołu negocjacyjnego spotykamy naszych rodaków. Prawdopodobnie Polacy jako mieszkańcy środkowej Europy znacznie lepiej odnajdują się w realiach Wschodu niż pracownicy Zachodniej Europy. Doskonale czujemy ten rynek, a jednocześnie reprezentujemy zachodnioeuropejski model pracy i zarządzania. To połączenie wraz z dużą gotowością Polaków do nauki języków obcych i wyjazdów za granicę, czyni z nas cennych pracowników – wyjaśnia Dariusz Korczyński. 

Studenci biorący udział w projekcie mają szansę pogłębić wiedzę o potencjale ekonomicznym i logistycznym wybranych krajów jak również lokalnych firmach branży  TSL, a poza tym wygrać praktyki w ROHLIG SUUS Logistics.

- Projekt jest innowacyjnym przedsięwzięciem przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze - opiera się na rzeczywistej współpracy między ROHLIG SUUS Logistics, a studentami UEK, co oznacza, że już od momentu analizy i interpretacji sytuacji rynkowej obie strony będą miały realny wpływ na ostateczny produkt w postaci usług logistycznych dla eksporterów na Wschód. Po drugie – projekt obejmuje kraje dotychczas często pomijane w strategiach rozwoju biznesu na Wschodzie, zarówno przez eksporterów, jak i przez usługodawców logistycznych obsługujących kierunki wschodnie – mówi Łukasz Kuliński, dyrektor oddziału ROHLIG SUUS Logistics w Krakowie.

 

 

 

 

 

 

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał Partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Rohlig Suus połączy Wschód z Zachodem