Rok kosztownych inwestycji

Fuzja, zmiana marki i transformacja cyfrowa obciążą linię kosztową Banku Zachodniego WBK.

Zapowiadana od kilku lat zmiana marki na Santander Bank Polska to jeden z najważniejszych projektów Banku Zachodniego WBK na najbliższe dwa lata. W zeszłym tygodniu bank otrzymał zielone światło od Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), teraz czeka na akceptację akcjonariuszy — walne zgromadzenie zaplanowane jest na 16 maja. Po dokonaniu formalnym zmian w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS) bank rozpocznie dużą kampanię informacyjno-reklamową.

Dywidenda:
Zobacz więcej

Dywidenda:

Przez kosztowne inwestycje BZ WBK nie podzieli się z akcjonariuszami zyskiem za 2017 r. Michał Gajewski, prezes banku, zapewnia, że będzie dążył do maksymalizacji wypłaty dywidendy w przyszłych latach. Komisja Nadzoru Finansowego dała bankowi zielone światło na wypłatę 307,6 mln zł zysku za 2016 r. Fot. Marek Wiśniewski

— Rebranding to naturalny etap związany z naszą obecnością w grupie Santander. Od 2013 r. konsekwentnie pracujemy nad rozpoznawalnością tej marki w Polsce — tłumaczy Michał Gajewski, prezes Banku Zachodniego WBK.

Zielony na czerwony

Bank Santander jest pierwszym bankiem w strefie euro ze względu na kapitalizację — jego aktywa warte są 1,4 bln EUR. Marka obecna jest na czterech kontynentach i dziesięciu rynkach świata, gdzie obsługuje 133 mln klientów. Zdaniem prezesa, hiszpański właściciel polskiego banku należy do grona najbardziej innowacyjnych banków, dlatego też zmiana barwy z zielonej na czerwoną to doskonała okazja dla Banku Zachodniego WBK do wzmocnienia konkurencyjnej pozycji w cyfrowym świecie.

Czy aby na pewno?

— W Polakom nazwa Santander kojarzy się z małym bankiem, który ma ofercie przede wszystkim kredyty ratalne czy gotówkowe. Na pewno nie jest odbierana tak pozytywnie jak za granicą, m.in. w Hiszpanii czy Wielkiej Brytanii. Nie oznacza to, że rebranding marki się nie uda. W świadomości konsumentów istnieje to, co obecnie im się komunikuje. Bardzo możliwe, że kampania, którą planuje przeprowadzić bank, przyciągnie nowych klientów, a jej koszty się zwrócą. Warto dodać, że w przeszłości tego typu operacje udawały się w przypadkuinnych banków, np. ING Banku Śląskiego — mówi Andrzej Powierża, analityk banku Citi Handlowy.

— Zmiana marki to długotrwała inwestycja, do której się przygotowujemy. Pracujemy nad strategią marketingową i liczymy, ile nas będzie to kosztować. Dziś tego jeszcze nie wiem. Koszty będą rozłożone na dwa lata — mówi Michał Gajewski.

Inwestycje i wyniki

Strategicznych projektów, które będą obciążać linię kosztową Banku Zachodniego WBK w tym roku, jest co najmniej kilka: integracja wydzielonej części Deutsche Bank Polska, uruchomienie banku hipotecznego czy wdrożenie nowego modelu zarządzania „agile”, który przyspieszy realizację projektów IT. Inwestycje banku w rozwój widać w wynikach za I kw. 2018 r. Koszty operacyjne ogółem wyniosły 971 mln zł i wzrosły r/r o 12 proc. Wzrost spowodowany jest roczną wpłatą na Bankowy Fundusz Gwarancyjny oraz zwiększonymi kosztami inwestycji w IT. Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) wyniósł 48,5 proc.

439 mln zł Taki zysk netto odnotował BZ WBK w I kw. 2018 r. (spadek o 3,2 proc. r/r)…

1,4 mld zł …taki wynikosiągnął z tytułu odsetek (wzrost o 11 proc.)…

515 mln zł…taki wynikosiągnął z tytułu prowizji (wzrost o 8 proc.)…

157,6 mld zł…a tyle warte są jego aktywa, co daje mu trzecią pozycję na polskim rynku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Rok kosztownych inwestycji