Rosną ceny używanych aut

opublikowano: 11-05-2021, 20:00

Import używanych aut przyspieszył, ale i tak nie dogonił wyników sprzed pandemii. Skutek? Ceny na rynku wtórnym idą w górę.

W kwietniu 2021 r. zarejestrowano w Polsce nieco ponad 81,4 tys. używanych samochodów osobowych i dostawczych (o dm.c do 3,5 t) sprowadzonych z zagranicy – raportuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. To aż o ponad 152 proc. więcej niż w kwietniu 2020 r. To oczywiście rezultat niskiej bazy porównawczej, bo w czwartym miesiącu ubiegłego roku ogólnoeuropejskie utrudnienia w przemieszczaniu się znacznie ograniczyły ruch lawet. W porównaniu do sytuacji sprzed pandemii (kwiecień 2019 r.) import jest mniejszy o 13,3 proc.

Przez cztery miesiące tego roku zarejestrowano nad Wisłą niespełna 309 tys. sprowadzony aut. To o 24,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2020 r. i o niemal 8 proc. mniej niż przez cztery pierwsze miesiące 2019 r.

Średni wiek sprowadzonych do naszego kraju samochodów osiągnął 12 lat. W przypadku importowanych aut z silnikami benzynowymi średni wiek wynosi 13 lat i 2 miesiące. Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią jedną trzecią rejestracji takich jednostek.

W danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami. Średni wiek używanych aut z silnikami wysokoprężnymi to 10 lat i 10 miesięcy.

Mniejszy import oznacza skromniejszą ofertę w komisach. Pisaliśmy już o tym, że na rynku brakuje nie tylko nowych aut, lecz także używanych. Deficyt dotyczy przede wszystkim najtańszych i najstarszych aut, ale pojawiają się również luki w ofertach najmłodszych używanych samochodów, gdyż te często stanowią alternatywę dla długich terminów dostawy nowych aut.

Z miesięcznego raportu AAA AUTO bazującego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych i u dilerów samochodów używanych wynika, że w kwietniu 2021 r. w Polsce pojawiło się 259,3 tys. ofert sprzedaży samochodów używanych.

To o 63 proc. więcej niż rok temu i o prawie jedną czwartą mniej niż w analogicznym okresie 2019 r.

Mediana ceny samochodu używanego oferowanego do sprzedaży w kwietniu 2021 r. wzrosła w porównaniu do marca 2021 r. o 1,15 tys, zł i wynosiła 21 650 zł, mediana przebiegu: 178 tys, km, a wieku: 11,7 lat.

Ogromna większość sprowadzonych w tym roku do Polski aut pochodzi z Niemiec. Na 309 tys. samochodów, aż 180 tys. (60 proc.) pochodzi z tego kraju. Drugim najpopularniejszym źródłem pozyskiwania używanych samochodów jest Francja (32,9 tys. aut), a trzecim Belgia (niespełna 20,3 tys.). Najchętniej sprowadzamy samochody osobowe – stanowią ponad 89 proc. całego importu. Jeśli chodzi o zestawienie najczęściej sprowadzanych marek, to w rankingu króluje Volkswagen przed Oplem i Fordem. W rankingu modeli liderem jest Audi A4. Za nim uplasowały się Opel Astra i Volkswagen Golf.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane