Rosną coworkingi i powierzchnie premium

opublikowano: 20-08-2018, 22:00

W Warszawie modne stają się powierzchnie elastyczne i biura w standardzie 5-gwiazdkowego hotelu.

W pierwszej połowie 2018 r. roku wynajęto w stolicy prawie 425 tys. mkw. biur, a w budowie znajduje się 700 tys. mkw.

Warszawa jest jednym z najaktywniejszych rynków pod względem rozwoju nowoczesnej powierzchni biurowej w Europie — mówi Mateusz Polkowski, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL.
Zobacz więcej

NA CZELE:

Warszawa jest jednym z najaktywniejszych rynków pod względem rozwoju nowoczesnej powierzchni biurowej w Europie — mówi Mateusz Polkowski, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL. Fot. ARC

— Popyt jest wyraźnie napędzany przez konsekwentny napływ międzynarodowych firm i ekspansje już obecnych, a także transfer najemców ze starszych do nowoczesnych budynków biurowych — wyjaśnia Mateusz Polkowski, dyrektor działu badań rynku i doradztwa w JLL.

Najwięcej biur wynajęto w tzw. Centrum (113 tys. mkw.), które jest najchętniej wybierane przez firmy dopiero wchodzące na rynek. Wraz z Centralnym Obszarem Biznesu (90,7 tys. mkw.) i Mokotowem (92,6 tys. mkw.) odpowiadało za 70 proc. całkowitego popytu na biura w Warszawie. Do najważniejszych kontraktów zawartych w pierwszej połowie roku należały: nowa umowa podpisana przez Komisję Nadzoru Finansowego na 14,8 tys. mkw. w biurowcu Piękna 2.0, przednajem Cambridge Innovation Center (CIC) na 13,5 tys. mkw. w Varso II i odnowienie umowy przez PPL LOT w swojej siedzibie na 11,8 tys. mkw.

Coworkingi szturmują

Świetna kondycja stołecznego rynku biurowego wynika częściowoz dużego zróżnicowania najemców. Szczególnie aktywne są firmy z sektora usług biznesowych, doradztwa, bankowości, ale też operatorzy coworkingowi. Ci ostatni odpowiadali za 21,5 proc. popytu w tzw. szerokim centrum w pierwszej połowie roku.

— Rosnąca popularność konceptów coworkingowych wynika ze zmieniającego się stylu pracy milenialsów, ale też z rosnącej konkurencji o talenty na rynku pracy. Pracodawcy szukają nowych sposobów na przyciągnięcie i zatrzymanie specjalistów, oferując im m.in. nowoczesne, znakomicie wyposażone, również pod względem technologicznym, przestrzenie coworkingowe. Tym samym Warszawa odzwierciedla światową tendencję — operatorzy coworkingowi stają się coraz ważniejszym źródłem popytu na wynajem biur — mówi Tomasz Czuba, dyrektor działu wynajmu powierzchni biurowych w JLL.

Biura premium

Także według najnowszego raportu CBRE „Premier Properties”, w najbliższych latach pracodawcy coraz częściej będą szukali biur w standardzie 5-gwiazdkowego hotelu. Eksperci CBRE szacują, że do 2020 r. rynek powierzchni premium odnotuje wzrost o aż 77 proc. W stolicy znajdują się 42 biurowce „wysokiej jakości”, które zajmują łącznie 750 tys. mkw. Stanowi to 14 proc. ogólnych zasobów i aż 37 proc. znajdującychsię w centrum miasta.

Te wskaźniki będą jednak bardzo szybko rosły. Eksperci CBRE wskazują, że aż 66 proc. wszystkich biurowców, które są w budowie lub planach na lata 2018-20, będzie prestiżowych. Jedynie 38 proc. nowych budynków znajdzie się w ścisłym centrum stolicy. Pozostałe powstaną na zachód od niego, w większości w okolicach ronda Daszyńskiego. Ponadto zdecydowana większość obiektów premium będzie miała dużą powierzchnię, przekraczającą 27 tys. mkw.

— Stawianie na biurowce prestiżowe o większej powierzchni jest podyktowane tym, że takie łatwiej wynająć. Budynki, które mają mniej niż 10 tys. mkw., komercjalizują się dużo trudniej. Warto też zwrócić uwagę, że komercjalizacja nieruchomości prestiżowych trwa średnio dwa lata od daty udostępnienia powierzchni najemcom — mówi Sebastian Biedrzycki, szef zespołu ds. zarządzania nieruchomościami biurowymi i logistycznymi w CBRE.

Prestiż kosztuje

Wskaźnik powierzchni niewynajętej dla nieruchomości prestiżowych odpowiada średniej rynkowej i kształtuje się na poziomie 10 proc. To niewiele, biorąc pod uwagę, że czynsz w tego typu budynkach jest wysoki: wynosi średnio 23 euro/ mkw. miesięcznie.

— Atrakcyjne biuro to karta przetargowa dla wielu firm, które muszą walczyć o kandydatów i pracowników na coraz bardziej konkurencyjnym rynku pracy. Siedziba w budynku, który oferuje elastyczność, dobrostan ludzi i przyjazne jego użytkowanie, ma istotny wpływ na wyniki firmy i przekłada się pośrednio na jej sukces. Nie wystarczy jednak dobry adres. Prestiż to też zielone rozwiązania, zaawansowane technologie i odpowiednia aranżacja powierzchni biur — podkreśla Sebastian Biedrzycki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Rosną coworkingi i powierzchnie premium