Rosną hotele i wyzwania

opublikowano: 28-01-2019, 22:00

Wyniki branży za 2018 r. są podobne do tych za 2017 r., ale w bieżącym roku przybędzie pokoi

W 2018 r. tempo rozwoju bazy hotelowej w Polsce utrzymało się na zbliżonym poziomie do odnotowanego w 2017 r. Jak wynika z obserwacji firmy doradczej Pro Value, przez minione 12 miesięcy skategoryzowano 104 obiekty jako hotele, 14 zmieniło kategorię (najczęściej z dwóch na trzy gwiazdki), a prawie 50 wykreślono z ewidencji obiektów hotelarskich. Obecnie bazę hotelową w Polsce tworzą 2804 hotele, oferujące ponad 136 tys. pokoi.

Aktor Robert De Niro, szef kuchni Nobu Matsuhisa i producent filmowy Meir Teper
— sławne trio podczas otwarcia hotelu sieci Nobu w Londynie dwa lata temu.
Kolejne otwarcie wkrótce w Warszawie.
Zobacz więcej

ŚWIATOWO:

Aktor Robert De Niro, szef kuchni Nobu Matsuhisa i producent filmowy Meir Teper — sławne trio podczas otwarcia hotelu sieci Nobu w Londynie dwa lata temu. Kolejne otwarcie wkrótce w Warszawie. Fot. ARC

— Około jedna piąta nowych hoteli z ponad 2,2 tys. pokojami działa pod marką sieci, m.in.: AccorHotels, B&B Hotels, Best Western Hotels & Resorts, Focus Hotele, Hilton Worldwide, IBB Hotels, IHG, Marriott International, Nadwiślańska Agencja Turystyczna, Puro Hotels, Q Hotels i Zdrojowa Hotels. Około 35 proc. nowych obiektów znajduje się w miastach wojewódzkich — najwięcej hoteli skategoryzowano w Krakowie i Warszawie, odpowiednio 13 i 9. Spośród regionów turystycznych zdecydowanie wyróżnia się Zakopane i jego okolice — tutaj baza hotelowa powiększyła się aż o dziewięć hoteli — wylicza Jacek Kozioł, partner w Pro Value.

Idzie przyspieszenie

Natomiast 2019 r., zdaniem Przemysława Wieczorka, członka zarządu Puro Hotels, będzie pierwszym rokiem, w którym wyraźnie zobaczymy w największych polskich miastach rezultat wzrostu zainteresowania branżą hotelową międzynarodowych graczy inwestycyjnych lub obecnych w kraju podmiotów z branży nieruchomości. Duża fala nowych hoteli na głównych polskich rynkach rozłoży się na dwa lata tj. 2019 i 2020. Wzrost liczby pokoi będzie różny w zależności od miasta. W Gdańsku w najbliższych 12 miesiącach będzie to 30 proc. W Warszawie, na największym polskim rynku, 11 proc. Kumulacja w stolicy nastąpi w 2020r., kiedy przybędzie ponad 2,5 tys. pokoi.

— Przez 24 miesiące spodziewamy się ponad 4 tys. nowych pokoi, co stanowi 30 proc. bazy hotelowej. Natomiast w Łodzi i Katowicach baza hotelowa ma się zwiększyć o jedną czwartą przez dwa lata, a we Wrocławiu — o jedną piątą — mówi Przemysław Wieczorek.

Przedstawiciel Puro Hotels spodziewa się, że przy tak dużej podaży rynek zanotuje spadki — po długim okresie wzrostów może nastąpić korekta. Do czasu absorpcji nowych pokoi hotelarzy czeka nie lada wyzwanie, które może być jeszcze większe, jeśli podaży będzie towarzyszyć spowolnienie gospodarki. — Niektóre centralnie położone hotele w Warszawie już w 2018 r. odnotowały niższe przychody na pokój (RevPAR) w porównaniu z rokiem 2017. Generalnie główne rynki były stabilne w 2018 r. Hotele powtórzyły dobre wyniki roku 2017 — ocenia Przemysław Wieczorek.

Nowe marki

Jak zauważa Karol Weber, ekspert hotelarstwa i autor bloga enjoyyourstay.pl, w polskiej branży hotelarskiej dzieje się dużo ciekawych rzeczy. Już w 2018 r. otwarto kilka znakomitych hoteli międzynarodowych marek i tych niezależnych, a w 2019 r. pojawią się kolejne: Puro Warszawa Centrum, Moxy Warsaw Praga, Motel One Warsaw Chopin, Hotel Four Points By Sheraton Warsaw Mokotów, Vienna House Mokotów Warsaw, Puro Łódź Centrum, Radisson Hotel & Suites Gdańsk, Gwiazda Morza Resort Spa & Sport Władysławowo, Bachleda Luxury Hotel Kraków MGallery By Sofitel, Nosalowy Park Luxury Hotel & Spa Zakopane i The Bridge Hotel Wrocław MGallery By Sofitel.

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Są to zarówno hotele klasy średniej, premium, jak i ekskluzywne, pretendujące do miana luksusowych. Łączy je oryginalny, często wyjątkowy styl i ciekawy koncept — mówi Karol Weber.

Według niego, jednym z najbardziej wyczekiwanych otwarć 2019 r. będzie Puro Warszawa Centrum niedaleko wyrastającej na nowo Rotundy, a równocześnie ukryty od zgiełku przy zacisznej ulicy Widok. Na uwagę zasługuje też to, że do Polski wchodzi MGallery By Sofitel — interesująca marka premium z sieci AccorHotels. Inwestorem pierwszego hotelu tej marki będzie firma Bachleda Investment Group, która otworzy w marcu hotel w Krakowie. W czerwcu natomiast otwarty zostanie hotel we Wrocławiu. Jego inwestorem jest Tacit Investment, który w 2020 r. otworzy też pięciogwiazdkowy Nobu Hotel w dawnym hotelu Rialto w Warszawie. Nobu Hotels to marka znana z butikowych hoteli i oryginalnych restauracji założona przez słynnego aktora Roberta De Niro i jego wspólników — Meira Tepera, producenta filmowego, i Nobu Matsuhisę cenionego szefa kuchni. Właśnie to połączenie hotelarstwa i sławnego konceptu gastronomicznego kuchni azjatyckiej jest wyróżnikiem Nobu.

— Warszawa nabiera kolorytu. Nobu Hotels to lifestylowa marka premium obecna m.in. w USA, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Nobu Hotel Warsaw będzie pierwszym hotelem w tej części Europy. Z kolei Puro Hotels to polskie, lifestylowe obiekty premium, inspirowane takimi markami jak Hoxton, CitizenM, Sir Hotels, mająca ambicję rozwinąć skrzydław Europie Zachodniej i USA. Stolica wciąż będzie w centrum zainteresowania międzynarodowych marek premium i luksusowych — przewiduje Karol Weber.

Chmury na horyzoncie

Tymczasem hotele podobnie jak inne branże borykają się z brakiem rąk do pracy. Zdaniem Przemysława Wieczorka, niskie bezrobocie przy tak dużej podaży nowych hoteli będzie sprawiało, że w 2019 r. jeszcze trudniej będzie znaleźć dobrych pracowników. To będzie powodowało dalszą presję na wzrost wynagrodzeń w branży. Innym wyzwaniem będą coraz wyższe koszty mediów. Nie bez znaczenia dla wyników branży jest też wzrost konkurencji mieszkań wynajmowanych krótkoterminowo, których ofertę prezentują hotelowe portale rezerwacyjne.

— Mam nadzieję, że nadal będziemy obserwowali wysoką dynamikę wzrostu liczby turystów w polskich miastach. Mam również nadzieję, że polska gospodarka będzie nadal stabilnie rosła, a nowe biurowce będą zasiedlane przez rosnące lub nowe firmy. To pozwoli łatwiej podejmować wyzwania najbliższych miesięcy w branży. Długoterminowo jesteśmy optymistami, w krótkim i średnim okresie czekają nas wyzwania — sumuje Przemysław Wieczorek. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu