Rosną problemy branży motoryzacyjnej

opublikowano: 02-10-2019, 22:00

Firmy z sektora coraz dłużej czekają na należne pieniądze, a ich marże spadają. W efekcie rośnie liczba niewypłacalności.

Atradius, ubezpieczyciel należności, przeanalizował sytuację w branży motoryzacyjnej. Okazuje się, że prognozy dla niej, zarówno w Polsce, jak i na świecie, nie są najlepsze. Zgodnie z danymi Międzynarodowej Organizacji Producentów Pojazdów Samochodowych (OICA) produkcja motoryzacyjna w Polsce spadła w 2018 r. o 4,4 proc. Spadek utrzymał się również w bieżącym roku — jego poziomw pierwszym kwartale tego roku to 3,5 proc. Na negatywną sytuację sektora w Polsce wpływa globalna niepewność gospodarcza, związana m.in. z brexitem i napięciami handlowymi między Stanami Zjednoczonymi a Chinami. Problemem branży motoryzacyjnej w naszym kraju jest również wysoka konkurencyjność, której efektem są wojny cenowe i presja konsolidacyjna, szczególnie widoczna w segmencie dystrybucji części samochodowych i dealerów aut. Dodatkowo sektor boryka się z niskim poziomem marż, który spada systematycznie od 2015 r.

— Presja cenowa i wzrost kosztów towarów niezbędnych do produkcji będą powodem dalszego spadku marż w branży motoryzacyjnej w Polsce w najbliższych miesiącach. Dodatkowo na ich niski poziom wpłyną wydatki na badania związane z rozwojem rynku pojazdów elektrycznych i konieczność dostosowania do rygorystycznych wymagań dotyczących emisji spalin — zauważa Arkadiusz Taraszkiewicz, dyrektor regionalny ds. oceny ryzyka w Atradiusie.

Czas płatności w sektorze motoryzacyjnym wynosi około 115 dni w segmencie produkcji części i akcesoriów samochodowych oraz około 75 dni w podsektorze dystrybucji. Atradius w ciągu ostatnich 18 miesięcy odnotował znaczny wzrost liczby powiadomień o braku zapłaty i roszczeń z tytułu ubezpieczenia kredytu. Zdaniem ekspertów ubezpieczyciela problem opóźnionych płatności będzie się pogłębiał.

— W efekcie będziemy mieli do czynienia ze wzrostem niewypłacalności w branży motoryzacyjnej w Polsce o około 3 proc. w ciągu najbliższych 12 miesięcy, głównie w przypadku dilerów samochodowych i dystrybutorów części — prognozuje Arkadiusz Taraszkiewicz.

Wyścig technologiczny i ograniczenia związane z trendem zmniejszania emisji spalin w ciągu najbliższych pięciu lat mogą doprowadzić do globalnego wzrostu ryzyka kredytowego w branży motoryzacyjnej na całym świecie.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu