Rośnie grono badaczy sieci

Mariusz Zielke
opublikowano: 03-07-2000, 00:00

Rośnie grono badaczy sieci

Media Metrix i Net Ratings chcą się zająć badaniami Internetu w Polsce

Media Metrix i Net Ratings, ośrodki specjalizujące się w badaniach Internetu na świecie, zamierzają wejść na polski rynek. Pierwszy szuka partnera w kraju, zostanie nim prawdopodobnie GfK Polonia. Drugi może utworzyć własny oddział w Polsce.

Największe szanse na przeprowadzanie badań w Polsce dla Media Metrix ma GfK Polonia, krajowy oddział niemieckiego ośrodka badań rynku. Obie firmy są już bowiem udziałowcami spółki MMX Europe, która zajmuje się badaniami sieci w Anglii, Francji, Skandynawii i Niemczech.

— Przemawia za nami doświadczenie w budowaniu paneli, a Media Metrix specjalizuje się w analizach na podstawie tej metody badań — mówi Maciej Siejewicz z GfK Polonia.

GfK prowadzi u nas dwa badania panelowe: sklepów i wydatków gospodarstw domowych. A od stycznia 2000 roku — także sondaż użytkowników Internetu.

Nie w tym roku

Media Metrix już od dłuższego czasu rozważa budowę panelu w Polsce, ale zdaniem Macieja Siejewicza, raczej nie powstanie on w tym roku.

Media Metrix myśli też o stworzeniu panelu biznesowego. Zdanim Krzysztofa Golonki z CR Media, agencji reklamy internetowej, nie będzie to zadanie łatwe.

— Firmy nie zgodzą się na udostępnienie dojścia do swoich sieci instytucjom badawczym — mówi Krzysztof Golonka.

Jego zdaniem, polski rynek internetowy jest jeszcze za słaby, by opłacało się utrzymywać te badania, które należą do najbardziej kosztownych. Specjaliści oceniają koszt zbudowania panelu użytkowników Internetu na kilka milionów dolarów. Cena zależy od liczby badanych. Panel utrzymywany w USA przez Media Metrix skupia 10 tys. internautów. U nas na pewno nie byłby aż tak duży.

Nie wiadomo też, kto miałby finansować takie analizy. Na świecie panele sponsorują instytucje zajmujące się kontrolą Internetu bądź zrzeszające najważniejszych graczy rynku. U nas firmy internetowe nie mogą dojść do porozumienia w kwestii ustalenia standardów i metodologii przeprowadzania badań oraz wyboru jednej instytucji kontrolnej.

Może monitoring

Znacznie tańsze są badania ankietowe. Mają jednak jedną wadę: co agencja, to inne wyniki. Panel natomiast badałby tylko użytkowników sieci, dzięki temu byłyby one bardziej miarodajne. Pomysłem alternatywnym do panelu jest monitoring Internetu: AGB i SMG/KRC chcą połączyć mechaniczne badanie wejść na strony poszczególnych portali z analizą socjometryczną.

Do wejścia do Polski szykuje się też Net Ratings, główny konkurent Media Metrix w USA. Net Ratings nie powierzy raczej budowy panelu żadnej z obecnych u nas firm badawczych, tylko stworzy samodzielny oddział krajowy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Zielke

Polecane