ROŚNIE POPULARNOŚĆ OPCJI MENEDŻERSKICH

Tomasz Furman
29-09-2000, 00:00

ROŚNIE POPULARNOŚĆ OPCJI MENEDŻERSKICH

Akcjonariusze chcą wynagradzać i motywować zarządy przyznając im akcje

KONIECZNE ZMIANY: Zdaniem Roberta Drążykowskiego, dyrektora emisji w Domu Maklerskim BIG-BG, w polskim prawodawstwie powinny zostać dokonane zmiany ułatwiające przeprowadzanie programów opcji menedżerskich. fot. Małgorzata Pstrągowska

Emisje akcji przeznaczone dla kadry zarządzającej, a nawet dla wszystkich pracowników spółki na preferencyjnych warunkach są coraz częściej stosowane na krajowym rynku kapitałowym. Ich celem najczęściej jest wynagrodzenie, motywowanie bądź zatrzymanie osób związanych z emitentem.

Programy opcji menedżerskich funkcjonują w Polsce od około dwóch lat. Moda, a w związku z tym i popyt na instrument umożliwiający ściślejsze powiązanie zarządu ze spółką, przyszła z krajów rozwiniętych. Chodzi tu zwłaszcza o rynek amerykański, na którym m.in. poprzez tego typu ofertę większość przedsiębiorstw stara się nie tylko motywować, ale nawet włącza akcje do struktury podstawowego wynagrodzenia kierownictwa.

Akcje wynagradzające

Większość dotychczas realizowanych na rynku krajowym programów opcji menedżerskich miała raczej charakter wynagradzający. Polegało to na tym, że akcjonariusze podejmowali decyzje o emisji przeznaczonej dla wyznaczonych osób, które kupowały walory po cenie emisyjnej ustalonej na poziomie wartości nominalnej lub zawierającej bardzo duże dyskonto w stosunku do wartości rynkowej akcji. Nieobwarowanie żadnymi dodatkowymi warunkami takiej oferty często niekorzystnie wpływało na późniejsze notowania. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy był brak powiązania celów zarządu z celami akcjonariuszy, którym zależy na lepszej wycenie przedsiębiorstwa. W niektórych jednak przypadkach i taka konstrukcja może przynieść pożądany rezultat.

— Jeżeli celem akcjonariuszy jest utrzymanie dobrego zarządu, to emisja akcji po wartości nominalnej dla tej grupy osób może przynieść pożądane rezultaty — uważa Maciej Trybuchowski, dyrektor zarządzający CDM Pekao SA.

Dodaje jednocześnie, że tak naprawdę opcja menedżerska odpowiada celom, jakie chcą osiągnąć akcjonariusze, a one mogą być różne.

Lepsze motywujące

Przeprowadzane obecnie programy menedżerskie coraz częściej mają jednak charakter motywujący.

— Chodzi przede wszystkim o to, aby opłacalność zakupu oferowanych akcji poprawiała się wraz ze wzrostem wartości spółki, gdyż wtedy zyskuje zarówno kadra zarządzająca, jak i akcjonariusze — uważa Robert Drążykowski, dyrektor emisji w DM BIG-BG.

Dlatego też właściwsza wydaje się konstrukcja opcji menedżerskiej, w której zostanie zaproponowane objęcie za 2-3 lata akcji spółki po cenie zbliżonej do tej z dnia rozpoczęcia programu. W takiej sytuacji wszystko to, co uda się zarządowi osiągnąć ponad cenę nabycia, stanowi jego zysk. Przy okazji jest to również zysk akcjonariuszy. Podobny efekt można osiągnąć przy emisji akcji oferowanej po wartości nominalnej.

— Uzależnienie objęcia akcji przez uprawnione osoby po stosunkowo niskiej cenie od osiągnięcia przez spółkę określonego poziomu zysków, przychodów lub kursu giełdowego ma również charakter motywujący — twierdzi Maciej Trybuchowski.

Więcej programów

W najbliższej przyszłości analitycy oczekują dynamicznego wzrostu liczby przeprowadzanych emisji akcji przeznaczonych na realizację programów opcji menedżerskich. Głównym powodem takiego wzrostu zainteresowania będzie chęć motywowania zarządów do osiągania lepszych wyników. Częściowo będzie to też efekt mody, która zapanowała na przeprowadzanie tego typu procesów.

— Rozwój programów opcji menedżerskich będzie też zależał od zmian, jakie zostaną dokonane w krajowym prawodawstwie. Dodatkowe możliwości powinno dać zwłaszcza nowe prawo spółek — twierdzi Robert Drążykowski.

Jego zdaniem, obecne emisje przeprowadzane na rynku publicznym są stosunkowo drogie. Dlatego też programy opcji menedżerskich realizowane są najczęściej przy okazji subskrypcji akcji oferowanych na zasadach ogólnych. Przyczynia się to do minimalizacji kosztów stałych, związanych chociażby z drukiem prospektu emisyjnego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tomasz Furman

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / ROŚNIE POPULARNOŚĆ OPCJI MENEDŻERSKICH