Rośnie popyt na usługi informatyczne w państwach bałtyckich

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 2006-02-09 16:38

Wzrost zapotrzebowania na usługi informatyczne w państwach bałtyckich w 2005 r. wyniósł 12,7 proc., a w tym roku powinien osiągnąć ok. 15 proc. - wynika z opublikowanego w czwartek raportu firmy analitycznej IDC.

Wzrost zapotrzebowania na usługi informatyczne w państwach bałtyckich w 2005 r. wyniósł 12,7 proc., a w tym roku powinien osiągnąć ok. 15 proc. - wynika z opublikowanego w czwartek raportu firmy analitycznej IDC.

    Wartość rynku usług informatycznych w państwach bałtyckich wzrosła z 184,76 mln USD w końcu 2004 roku do 208 mln USD w końcu 2005 roku.

    Największym rynkiem jest Łotwa, w której wykonuje się 36,3 proc. usług informatycznych z całego obszaru państw bałtyckich. Litwa znajduje się na drugim miejscu, przejmując 33,4 proc. tych usług, zaś na Estonię przypada 30,3 proc. usług informatycznych.

    Największymi klientami firm informatycznych w tych krajach jest administracja (centralna, lokalna i  samorządowa) i firmy telekomunikacyjne. Zarówno w 2004, jak i 2005 roku ich zamówienia stanowiły ponad 33 proc. wartości rynku usług informatycznych.

    Na rynkach państw bałtyckich dominują lokalne firmy informatyczne. Pierwsze miejsce pod względem udziałów rynkowych zajmuje MicroLink, drugi jest miejscowy oddział koncernu IBM, a trzeci - również lokalna firma Sonex Holding - wynika z rankingu firmy IDC.

    Razem firmy te zajmują 28,5 proc. rynku informatycznego państw bałtyckich. Chociaż lokalne oddziały IBM i Hewlett-Packard zajmują najwyższe pozycje pod względem przychodów, 4 firmy na 20 w rankingu największych firm informatycznych państw bałtyckich pochodzą spoza tego regionu.

    "Firmy lokalne są znane na tym rynku i łatwo osiągają 75 proc. przychodów z tytułu usług informatycznych. Mimo stałego, rosnącego popytu na te usługi konkurencja jest ostra. Albo mniejsze firmy łączą się z większymi od siebie, albo zaryzykują wypadnięcie z rynku" - uważa analityk rynku środkowoeuropejskiego w IDC Ewa Zborowska.

    Największe zapotrzebowanie w państwach bałtyckich jest na utrzymanie i instalację sprzętu informatycznego. Na drugim miejscu znajduje się integracja; na trzecim - tworzenie aplikacji na żądanie, zaś wspieranie i instalacja oprogramowania - na czwartym.

    Usługi te są odpowiedzialne za 62 proc. przychodów z tytułu wszystkich usług informatycznych, realizowanych w państwach bałtyckich.