W minionym roku w Polsce przybyło prawie 21 tys. nowych, czysto elektrycznych aut osobowych (+164 proc. r/r). Wraz z rynkiem pierwotnym rośnie ten wtórny. Z najnowszego raportu „Barometr AAA AUTO” wynika, że w 2023 r. do sprzedaży wystawiono w naszym kraju prawie 9,7 tys. elektryków, czyli o 124 proc. więcej niż w poprzedzającym roku.
W 2022 r. do sprzedaży oferowano niewiele ponad 4,3 tys. aut na prąd. Mediana ceny takiego auta wynosiła wówczas 109,3 tys. zł. W 2023 r. liczba ofert urosła o ponad 5,3 tys., a wraz z tym wzrostem zaobserwowano wzrost cen. Mediana ceny używanego elektryka wystawionego na sprzedaż w 2023 r. wyniosła 132,9 tys. zł. Za taką kwotę można było kupić auto, którego mediana wieku wynosiła 3,3 roku, a mediana przebiegu - 32 tys. km.
- Mimo dużego wzrostu ofert sprzedaży używanych aut elektrycznych w ciągu roku, ich podaż nadal jest stosunkowo niewielka i prawdopodobnie sytuacja taka utrzyma się przez kilka najbliższych lat, dopóki pierwsi właściciele, w tym przede wszystkim floty, nie sprzedadzą swoich samochodów na wtórnym rynku - uważa Karolína Topolova, dyrektor generalna Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Warto dodać, że o ile w 2023 r. mediana cen wszystkich samochodów elektrycznych wzrosła, to w przypadku aut, które były oferowane najczęściej, zmalała. Wyniosła 107 850 zł, podczas gry rok wcześniej było o 1 tys. zł więcej.
Najczęściej wystawianym do sprzedaży (1,1 tys. ofert) w minionym roku elektrykiem był w Polsce Nissan Leaf. W jego przypadku mediana ceny wynosiła 63,4 tys. zł, przebiegu - 74,8 tys. km, a wieku - 6,1 lat.