Rośnie skala nadużyć w sektorze finansowym

opublikowano: 23-10-2019, 22:00

Największym problemem są wyłudzenia kredytów i pożyczek. Najczęściej w wyniku takich oszustw poszkodowane są banki.

Coraz więcej instytucji finansowych pada ofiarą nadużyć — wynika z raportu Związku Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF) i firmy doradczej EY. Wzrost w ciągu ostatniego roku odnotowało 60 proc. z kilkudziesięciu badanych instytucji (banków, firm pożyczkowych i spółek leasingowych). Najczęściej poszkodowane są banki, a najrzadziej firmy leasingowe.

Fot. AdobeStock

Największym problemem są wyłudzenia kredytów i pożyczek. Zjawisko przybiera na sile. W tegorocznej edycji badania 70 proc. ankietowanych spotkało się z nim częściej niż poprzednio. Co ciekawe, blisko połowa ankietowanych wskazała również, że do walki z wyłudzeniami kredytów i pożyczek są najlepiej przygotowani. Prym wiodą firmy pożyczkowe, natomiast w grupie respondentów, którzy uważają to za swój najsłabszy punkt, 75 proc. stanowią banki. Zdaniem ankietowanych najbardziej narażonym na wyłudzenia kanałem dystrybucji produktów i usług jest kanał online.

Uważa tak ponad połowa. W drugiej kolejności wymieniają urządzenia mobilne — takiej odpowiedzi udzielił co czwarty ankietowany. Drugi pod względem częstości występowania obszar nadużyć to cyberataki. Ponad 30 proc. przedstawicieli sektora finansowego przyznało, że w badanym okresie ich instytucja padała ofiarą cyberprzestępczości częściej niż w poprzednim. Wzrost odczuły przede wszystkim banki — tak twierdzi co drugi. Częstsze cyberprzestępstwa odnotowano również w co trzeciej instytucji pożyczkowej oraz w co czwartej firmie leasingowej.

Następne na liście nadużyć są nieautoryzowane transakcje na rachunkach klientów i fałszowanie sprawozdań finansowych, na które wskazało po 25 proc. ankietowanych. 13 proc. natomiast zaobserwowało zwiększone ryzyko nadużyć wewnętrznych. Zdecydowanie rzadziej respondenci wskazywali natomiast na ryzyko wystąpienia zjawiska prania pieniędzy. Poprawienie bezpieczeństwa w tym zakresie może wynikać z zaostrzenia kontroli po wdrożeniu do polskiego prawa IV Dyrektywy AML. Występowanie poszczególnych typów oszustw zależy od rodzaju instytucji. Nadużycia związane z nieautoryzowanymitransakcjami na rachunkach klientów oraz wykorzystaniem kart kredytowych dotyczą oczywiście banków.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Fałszowanie sprawozdań i nadużycia wewnętrzne to zjawiska, na które wskazywały wyłącznie firmy leasingowe. Instytucje pożyczkowe mierzą się natomiast głównie z problemem wyłudzeń kredytów i pożyczek oraz cyberatakami. Pocieszający jest fakt, że instytucje finansowe uważają się za lepiej niż przed rokiem przygotowane do walki z ciągle zmieniającymi się schematami działania oszustów oraz stosowanymi przez nich nowymi narzędziami i technologiami. Na obronę wydają też coraz więcej pieniędzy.

— W porównaniu z poprzednimi edycjami badania kilkakrotnie zmalał odsetek instytucji, które na ten cel nie przeznaczyły żadnych pieniędzy. O kilka punktów procentowych wzrósł natomiast odsetek tych, które przeznaczają na ten cel najwięcej — mówi Mariusz Witalis, partner EY, lider Zespołu Zarządzania Ryzykiem Nadużyć w Polsce i w regionie Central, Eastern and Southeastern Europe & Central Asia (CESA).

Ponad 70 proc. respondentów planuje zwiększenie nakładów na walkę z nadużyciami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane