Rośnie skala nadużyć w sektorze finansowym

opublikowano: 23-10-2019, 22:00

Największym problemem są wyłudzenia kredytów i pożyczek. Najczęściej w wyniku takich oszustw poszkodowane są banki.

Coraz więcej instytucji finansowych pada ofiarą nadużyć — wynika z raportu Związku Przedsiębiorstw Finansowych (ZPF) i firmy doradczej EY. Wzrost w ciągu ostatniego roku odnotowało 60 proc. z kilkudziesięciu badanych instytucji (banków, firm pożyczkowych i spółek leasingowych). Najczęściej poszkodowane są banki, a najrzadziej firmy leasingowe.

Zobacz więcej

Fot. AdobeStock

Największym problemem są wyłudzenia kredytów i pożyczek. Zjawisko przybiera na sile. W tegorocznej edycji badania 70 proc. ankietowanych spotkało się z nim częściej niż poprzednio. Co ciekawe, blisko połowa ankietowanych wskazała również, że do walki z wyłudzeniami kredytów i pożyczek są najlepiej przygotowani. Prym wiodą firmy pożyczkowe, natomiast w grupie respondentów, którzy uważają to za swój najsłabszy punkt, 75 proc. stanowią banki. Zdaniem ankietowanych najbardziej narażonym na wyłudzenia kanałem dystrybucji produktów i usług jest kanał online.

Uważa tak ponad połowa. W drugiej kolejności wymieniają urządzenia mobilne — takiej odpowiedzi udzielił co czwarty ankietowany. Drugi pod względem częstości występowania obszar nadużyć to cyberataki. Ponad 30 proc. przedstawicieli sektora finansowego przyznało, że w badanym okresie ich instytucja padała ofiarą cyberprzestępczości częściej niż w poprzednim. Wzrost odczuły przede wszystkim banki — tak twierdzi co drugi. Częstsze cyberprzestępstwa odnotowano również w co trzeciej instytucji pożyczkowej oraz w co czwartej firmie leasingowej.

Następne na liście nadużyć są nieautoryzowane transakcje na rachunkach klientów i fałszowanie sprawozdań finansowych, na które wskazało po 25 proc. ankietowanych. 13 proc. natomiast zaobserwowało zwiększone ryzyko nadużyć wewnętrznych. Zdecydowanie rzadziej respondenci wskazywali natomiast na ryzyko wystąpienia zjawiska prania pieniędzy. Poprawienie bezpieczeństwa w tym zakresie może wynikać z zaostrzenia kontroli po wdrożeniu do polskiego prawa IV Dyrektywy AML. Występowanie poszczególnych typów oszustw zależy od rodzaju instytucji. Nadużycia związane z nieautoryzowanymitransakcjami na rachunkach klientów oraz wykorzystaniem kart kredytowych dotyczą oczywiście banków.

Fałszowanie sprawozdań i nadużycia wewnętrzne to zjawiska, na które wskazywały wyłącznie firmy leasingowe. Instytucje pożyczkowe mierzą się natomiast głównie z problemem wyłudzeń kredytów i pożyczek oraz cyberatakami. Pocieszający jest fakt, że instytucje finansowe uważają się za lepiej niż przed rokiem przygotowane do walki z ciągle zmieniającymi się schematami działania oszustów oraz stosowanymi przez nich nowymi narzędziami i technologiami. Na obronę wydają też coraz więcej pieniędzy.

— W porównaniu z poprzednimi edycjami badania kilkakrotnie zmalał odsetek instytucji, które na ten cel nie przeznaczyły żadnych pieniędzy. O kilka punktów procentowych wzrósł natomiast odsetek tych, które przeznaczają na ten cel najwięcej — mówi Mariusz Witalis, partner EY, lider Zespołu Zarządzania Ryzykiem Nadużyć w Polsce i w regionie Central, Eastern and Southeastern Europe & Central Asia (CESA).

Ponad 70 proc. respondentów planuje zwiększenie nakładów na walkę z nadużyciami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu