Rośnie świadomość e-konsumentów

opublikowano: 24-04-2013, 00:00

Prawie co drugi Polak kupuje przez internet. Najbardziej ceni sobie szybki czas realizacji zamówienia.

Zakupy w internecie robi 43 proc. Polaków — wynika z badania TNS Polska dla Związku Banków Polskich i Krajowej Izby Rozliczeniowej. Najbardziej aktywni są mieszkańcy wielkich miast, ale tylko nieznacznie ustępują im osoby mieszkające na wsi (odpowiednio 46 i 44 proc.). Najrzadziej w sieci kupują osoby mieszkające w miastach do 20 i 50 tys. mieszkańców (odpowiednio 37 i 35 proc.).

None
None

Polscy e-konsumenci bardzo cenią sobie czas. Pytani o to, co jest najważniejsze, w momenciedokonywania transakcji najczęściej (23 proc.) wskazują, że przede wszystkim interesuje ich, aby pieniądze jak najszybciej trafiły do sprzedawcy, a ten mógł niezwłocznie rozpocząć realizację zamówienia.

— Coraz bardziej świadomi konsumenci zwracają uwagę nie tylko na cenę, lecz także na jakość obsługi posprzedażowej. Duży wybór form szybkich płatności i maksymalne skrócenie czasu dostarczenia towaru to dziś priorytety dla sklepów, chcących walczyć na tym bardzo konkurencyjnym rynku — zauważa Anna Bogdańska, prezes Merlin.pl.

Co dziesiąty konsument, płacąc za towar w internecie, oczekuje, że sklep zaproponuje mu wiele różnych form płatności, aby mógł wybrać tę, która

będzie dla niego najwygodniejsza. I choć ciągle ok 12 proc. kupujących ostatecznie decyduje się zapłacić gotówką przy odbiorze, w ocenie Dariusza Marcjasza, wiceprezesa KIR, adaptacja szybkich przelewów internetowych i innych natychmiastowych form płatności będzie w Polsce rosnąć.

— Szersza gama dostępnych sposobów płatności świadczy o tym, że sklep dba o wygodę i komfort swojego klienta — twierdzi Dariusz Marcjasz.

Badanie pokazuje także, że e-konsumenci nie dbają o bezpieczeństwo swoich pieniędzy. Tylko 8 proc. internautów, korzystając z systemu płatności online, sprawdza, na czyje konto przelewa pieniądze. Zaledwie 5 proc. upewnia się, że sklep ma odpowiedni certyfikatgwarantujący bezpieczeństwo transakcji.

— Kupując w sieci, warto pamiętać, że ten bardzo wygodny kanał ma swoje pułapki, a za ochronę konsumenta odpowiada tak sklep czy operator płatności, jak i sam klient. Warto więc sprawdzać, do kogo trafiają nasze pieniądze i czy sklep, w którym kupujemy, jest godny zaufania. Potwierdzają to odpowiednie certyfikaty bezpieczeństwa oraz korzystanie ze sprawdzonych dostawców usług, w tym rozliczeniowych — mówi Dariusz Marcjasz. Badanie zostało przeprowadzone na próbie 1 tys. osób. 66 proc. respondentów stanowili klienci banków.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane