Rośnie znaczenie ulic handlowych

Z raportu BNP Paribas Real Estate wynika, że ulice handlowe w całej Europie Środkowo-Wschodniej zyskują na znaczeniu. Zdaniem autorów raportu to m.in. oznaka dojrzewania tego rynku handlowego. Tego typu ulice w stolicach regionu CEE różnią się pod wieloma względami. Przede wszystkim rodzajem oferty i jej jakością. Zależy to w dużej mierze od tego, na jakim etapie ewolucji jest rynek handlowy konkretnego miasta, jak zamożne jest społeczeństwo i jak atrakcyjne jest to miejsce dla turystów.

— Wszystkie ulice handlowe w regionie mają jedną cechę wspólną — pełnią rolę reprezentacyjną i miastotwórczą — mówi Anna Staniszewska, dyrektor w dziale analiz rynkowych i doradztwa CEE w BNP Paribas Real Estate. Spośród wszystkich stolic regionu najbardziej zróżnicowaną ofertę mają ulice handlowe Pragi. Miasto prowadzi pod względem liczby i jakości sklepów (najwięcej marek luksusowych). Na Starym Mieście jest wiele świetnie zachowanych budynków, które spełniają wymagania najdroższych sieci. Praga przyciąga też rzesze turystów — rocznie przyjeżdża ich tam 6,3 mln. Czynsz sięga 170-200 euro za mkw. miesięcznie. Za Pragą plasuje się Budapeszt. Na tamtejszych ulicach handlowych wynajmują lokale liczne międzynarodowe sieci, które widzą ogromny potencjał tamtejszego ruchu turystycznego (rocznie przyjeżdża tam 4,5 mln turystów). Stawki czynszu oscylują wokół 90-100 EUR za mkw. miesięcznie. Jeśli chodzi o Warszawę, to przybywa turystów, których liczba w 2015 r. osiągnęła 4,2 mln. Średnie czynsze przy ulicach handlowych wahają się od 90 do 100 EUR za mkw. miesięcznie.

— W Warszawie liczba sklepów firmowych marek luksusowych jest wciąż umiarkowana. Powoduje to brak spójnej, przejrzystej strategii planowania, komercjalizacji, rozwoju i przekształcania ulic handlowych. Także podaż odpowiednich obiektów o imponującej architekturze, w których najchętniej wynajmują powierzchnie marki luksusowe, jest ograniczona. Przewidujemy jednak, że sytuacja może się poprawić w najbliższej przyszłości — komentuje Fabrice Paumelle, dyrektor w dziale powierzchni handlowych CEE w BNP Paribas Real Estate.

90-100 EUR miesięcznie Tyle średnio płaci się czynszu za metr kwadratowy lokalu przy ulicach handlowych Warszawy. Podobny czynsz płacą najemcy w stolicy Węgier, natomiast w czeskiej Pradze czynsz sięga 170-200 EUR miesięcznie.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Rośnie znaczenie ulic handlowych