Rowerem szybciej niż autem

23-09-2015, 22:00

Polskie miasta promują jednoślady. Dla najbardziej zaangażowanych przewidziano nagrody.

W większych miastach dotarcie do celu rowerem zabiera o 10 proc. mniej czasu niż samochodem — wynika z badań holenderskiej organizacji Dutch Cycling Federation. Ale większości Europejczyków i tak nie zachęca to do przesiadania się na jednoślady. Tylko 30 proc. Holendrów, o których sądzimy, że ciągle jeżdżą na rowerach, deklaruje, iż to ich codzienny środek transportu. Na Węgrzech i w Danii odsetek ten wynosi 20 proc. Znacznie gorzej jest w Polsce, gdzie na transport rowerem decyduje się trzy razy mniej osób niż w Hoalndii. Jak wynika z badań, w Europie tylko 3 proc. tras pokonywanych samochodem jest krótszych niż 3 km, ale aż 50 proc. — to mniej niż 5 km. Takie odległości bez problemu można pokonywać na rowerze i w ten sposób przyczynić się choćby do rozładowania korków, ograniczenia zanieczyszczenia powietrza, mniejszego ruchu samochodowego i w efekcie mniejszego hałasu. Wiele europejskich aglomeracji zauważyło tę zależność. Z intensywnego rozwoju infrastruktury rowerowej słyną przede wszystkim Amsterdam, Kopenhaga i Barcelona. Także polskie miasta starają się wprowadzać rozwiązania korzystne dla cyklistów. Dotyczy to zwłaszcza Warszawy, która oferuje 350 km tras rowerowych, 55 km ciągów pieszo-rowerowych oraz ponad 16 km pasów i kontrapasów dla jednośladów. Powstaje też coraz więcej stacji wypożyczania rowerów, które cieszą się dużym zainteresowaniem mieszkańców stolicy. Na podobnej zasadzie działają m.in. w Nicei czy Lyonie wypożyczalnie samochodów elektrycznych, dzięki którym znacząco zmalało zużycie energii, hałas i zanieczyszczenie powietrza. W transport rowerowy zainwestował także Lublin, w którym powstanie 40 stacji wypożyczania 400 rowerów, a ścieżki rowerowe mają już ponad 100 km. Za te i inne działania miasto zostało nagrodzone w ekologicznym konkursie Eco-Miasta. Mobilność zrównoważona to jedna z czterech kategorii w tegorocznej edycji tego przedsięwzięcia. Pozostałe to: efektywność energetyczna, gospodarka odpadami i gospodarka wodna. Konkurs wyłania dwóch zwycięzców w każdej kategorii: jedno miasto poniżej 100 tys. mieszkańców, drugie powyżej 100 tys. mieszkańców. Warunkiem uczestnictwa przesłanie do 30 września 2015 r. kwestionariuszy konkursowych dostępnych na stronie internetowej Eco-miasto.pl. Konkurs organizuje Ambasada Francji w Polsce we współpracy z Renault Polska, Saur Polska, Grupą EDF reprezentowaną przez EDF Polska, DK Energy oraz TIRU, Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a także Saint-Gobain, Schneider Electric i Krajową Agencją Poszanowania Energii. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Rowerem szybciej niż autem