Rozwód z Jaguarem nie służy BAH

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2023-06-05 20:00

Diler marek Jaguar i Land Rover zakończył I kw. 2023 r. spadkiem sprzedaży i sporą stratą finansową.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jakie wyniki w I kw. osiągnęła grupa British Automotive Holding
  • jak je tłumaczy zarząd
  • w którym kierunku będzie się rozwijała działalność grupy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Dilerzy wchodzący w skład grupy kapitałowej British Automotive Holding (BAH) sprzedali od stycznia do marca 2023 r. 101 samochodów, o 41 proc. mniej niż rok wcześniej. Z komunikatu BAH wynika, że kluczowy wpływ na wyniki miała zmiana modelu biznesowego części spółek zależnych BAH i zaprzestanie przez nie sprzedaży nowych samochodów marek Jaguar i Land Rover. Przypomnijmy, że w wyniku decyzji Inchcape JLR Poland, polskiego importera tych marek, należące do BAH spółki British Automotive Gdańsk, British Automotive Łódź i British Automotive Silesia od początku tego roku zostały przekształcone ze stacji dilerskich w autoryzowane serwisy JLR. Firmy te prowadzą także sprzedaż używanych aut premium. Jedynym dilerem z grupy BAH nadal zajmującym się sprzedażą nowych jaguarów i land roverów pozostała warszawska spółka British Automotive Centrum.

Zarząd BAH poinformował również, że zawarte w 2021 r. porozumienie z koncernem Jaguar Land Rover w kwestii spłaty zobowiązań powstałych w czasie, gdy BAH był importerem jaguarów i land roverów, umożliwia kontynuację działalności w krótkim okresie i jej koncentrację na biznesie dilerskim. Zarząd BAH ocenia jednak, że istnieje niepewność co do możliwości kontynuacji działalności dilerskiej grupy w dłuższej perspektywie.

„Istotny wpływ na przyszłość, w tym zakładaną spłatę zobowiązań wobec JLR, będzie miał m.in. rozwój działalności dilerskiej w obszarze samochodów używanych” — poinformował BAH.

W I kw. tego roku BAH wypracował 43,5 mln zł przychodów netto ze sprzedaży, ponosząc 3,8 mln zł straty netto wobec 5,2 mln zł zysku netto w I kw. 2022 r. Według komunikatu kluczowy wpływ na wyniki miała niższa sprzedaż samochodów związana ze zmianą profilu działalności części spółek zależnych.

British Automotive Holding prowadzi na polskim rynku sprzedaż dilerską samochodów, części zamiennych i akcesoriów oraz obsługę serwisową marek Jaguar i Land Rover. Zajmuje się także sprzedażą oraz serwisowaniem innych marek z segmentu premium. W 2020 r. spółki wchodzące w skład holdingu zakończyły działalność jako importerzy samochodów marek Jaguar i Land Rover oraz SsangYong.