RUCH MA UDERZYĆ W RYNEK KURIERSKI

Artur Niewrzędowski
opublikowano: 18-05-1999, 00:00

RUCH MA UDERZYĆ W RYNEK KURIERSKI

Dystrybutor prasy chce zaproponować nowe usługi

CZEKUJĄC NA INWESTORA: Nie chcemy biernie czekać na sprywatyzowanie, dlatego pracujemy nad podniesieniem wartości Ruchu, reorganizując jego struktury. Jestem przekonany, że przyszły inwestor doceni to, co robimy — mówi Andrzej Kompa, p.o. prezesa Ruchu. fot. Tomasz Zieliński

Zarząd Ruchu, największego krajowego kolportera prasy, postanowił nie czekać bezczynnie na odwlekaną ciągle prywatyzację i jeszcze w tym półroczu zacznie realizować nową strategię rozwoju.

Czekający od czterech lat na sprywatyzowanie Ruch rozpocznie realizację nowej strategii działania. Jej opracowanie koordynowała Deloitte & Touche, międzynarodowa firma konsultingowa. Zakłada ona m.in. reorganizację obecnych struktur przedsiębiorstwa oraz wejście na nowe rynki. Pierwszym krokiem jest wydzielenie hurtu prasowego tytułów o ogólnopolskim zasięgu dystrybucji i powierzenie jego administracji Oddziałowi Krajowej Dystrybucji Prasy. Ze wstępnych analiz wynika, że dzięki temu tylko w tym roku Ruch zaoszczędzi ponad 1,25 mln zł.

— Konkurencja jest coraz większa i bez reorganizacji nie będziemy w stanie jej sprostać. Dzięki wydzieleniu z dotychczasowej struktury przedsiębiorstwa hurtu prasowego rozpoczęliśmy reorganizację kolportażu. Będzie ona dotyczyła wszystkich obszarów działalności Ruchu. W efekcie ma doprowadzić do wyłonienia centrów zysków jako samodzielnych jednostek administracyjnych. Dzięki temu będziemy wiedzieli, czy dana działalność jest zyskowna, czy w przyszłości pozyskać dla niej partnera, czy też w ogóle z niej zrezygnować — twierdzi Andrzej Kompa, p.o. prezesa Ruchu.

Zyski ze specjalizacji

Samodzielnymi centrami zysku obok kolportażu będzie również dystrybucja towarów pozaprasowych, sieć kiosków i salonów prasowych oraz nieruchomości. W przyszłości Ruch będzie działał na bazie grup wyspecjalizowanych obszarów biznesu. Zarząd każdego z centrów zysku będzie indywidualnie rozliczany z działalności.

— Specjalizacja i jednolite zarządzanie od dawna jest cechą charakterystyczną systemów kolportażowych na Zachodzie. Dzięki temu można uzyskać znacznie lepsze efekty, polegające m.in. na obniżeniu kosztów transportu i magazynowania, uzyskaniu znaczących rabatów. Dlatego chcemy wprowadzić specjalizację. Hurtem prasowym i obsługą wydawców będzie zajmował się jeden dział — mówi Andrzej Kompa.

Dystrybucja towarów pozaprasowych docelowo zostanie w 5-7 hurtowniach, zaopatrujących kilkanaście tysięcy punktów handlowych w całym kraju. W najbliższej przyszłości nastąpi również wydzielenie domów wczasowych, z których zostanie utworzona komercyjna sieć konferencyjno- -wczasowa.

Prezes Kompa zapewnia, że dzięki tym działaniom w ciągu dwóch-trzech lat wzrośnie rentowność Ruchu z obecnych 0,5 proc. do minimum 3 proc.

Ruch w minimarketach

Zarząd Ruchu opracował również koncepcję efektywnego wykorzystania około 200 małych hurtowni, które chce przekształcić, np. w sieć minimarketów. W tym celu zamierza związać się z dysponującym know-how partnerem, który zbudowałby ogólnopolską sieć handlową. Mogłaby ona być konkurencją dla dużych sieci, bowiem Ruch — ze względu na duży obrót towarowy — jest w stanie uzyskać znaczące rabaty u poddostawców.

Usługi kurierskie

Na bazie wielotysięcznej floty samochodów jeszcze w tym roku może natomiast powstać zależna od Ruchu firma kurierska.

— Wykorzystując własne środki transportowe, mamy szansę stać się dużą firmą kurierską. Do tego celu chcemy wdrożyć specjalistyczny program komputerowy. W wyniku restrukturyzacji wielu pracowników straci swoje dotychczasowe miejsca pracy. Nie chcemy jednak, żeby odchodzili z Ruchu. Chcemy zapewnić im zatrudnienie w nowo tworzonych firmach — twierdzi prezes.

W najbliższych dniach zostaną wybrane typy kiosków, których instalacja (około 100 miesięcznie) rozpocznie się za kilka tygodni. Prawdopodobnie będą to trzy rodzaje kiosków. Atrybutem nowych punktów handlowych będzie nie tylko jednolita zielono-żółta kolorystyka, będą one jednocześnie nośnikiem reklam. Zarządzaniem i wynajmem powierzchni reklamowych zajmie się współpracująca już od kilku lat z Ruchem firma Plakandia. Wszystkie kioski Ruchu zostaną również wyposażone, podobnie jak na Zachodzie, w lottomaty.

Ciągle jest największy

Ruch, mimo rosnącej konkurencji, kontroluje blisko 60 proc. rynku kolportażu prasy w Polsce. Jest jednym z największych tego typu przedsiębiorstw w Europie Środkowej i Wschodniej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Artur Niewrzędowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / RUCH MA UDERZYĆ W RYNEK KURIERSKI