Rusza kasa z UE na transport

Katarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2009-03-30 00:00

W programie infrastruktura i środowisko podpisano 19 umów za 615 mln zł. Dwudziesta podwyższy stawkę o 1,7 mld zł.

Wydatki z Brukseli skoczą w tym roku z 0 do 3 mld zł

W programie infrastruktura i środowisko podpisano 19 umów za 615 mln zł. Dwudziesta podwyższy stawkę o 1,7 mld zł.

Rządowe agendy, firmy i samorządy długo rozpędzały się przy realizacji unijnych projektów z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (PO IŚ). Wreszcie jednak ruszają z podpisywaniem umów na unijną kasę dla inwestycji i spodziewamy się pierwszych płatności z Brukseli. Z danych resortu rozwoju regionalnego wynika, że do 26 marca podpisano 19 umów z PO IŚ, w których wartość unijnego dofinansowania sięga 615,4 mln zł, co stanowi zaledwie 0,5 proc. dostępnych funduszy.

Milowy krok…

Wkrótce jednak kwota może znacząco wzrosnąć.

— Niedawno podpisana została umowa dotycząca unijnych płatności przy budowie drogi S7 Grójec — Białobrzegi o wartości 580 mln zł, w tym unijny wkład jest oceniany na 470 mln zł. Na początku kwietnia spodziewamy się podpisania kolejnej — na S3 Szczecin — Gorzów Wielkopolski — mówi Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego.

Wartość tego projektu to aż 2,2 mld zł, w tym unijne dofinansowania ma wynieść 1,7 mld zł. Kwoty te znacznie poprawią wskaźniki wykorzystania unijnych funduszy w PO IŚ. Adam Zdziebło szacuje też, że wkrótce zostanie podpisanych 29 umów na inwestycje środowiskowe, głównie wodno-kanalizacyjne, a w sumie w tym roku wyślemy do Brukseli 60 wniosków wartości około 32 mld zł, w tym wkład finansowy Unii Europejskiej wyniesie 19 mld zł.

Przyśpieszenie podpisywania umów jest możliwe dzięki przygotowywanemu przez Brukselę pakietowi rozporządzeń antykryzysowych. Dzięki temu resort rozwoju regionalnego już wprowadził możliwość podpisywania umów z beneficjentami i zwrotu wydatków jeszcze przed zatwierdzeniem projektów przez Brukselę.

Dzięki podpisaniu umów wreszcie zaczniemy z Komisji Europejskiej (KE) otrzymywać pierwsze płatności. Obecnie z PO IŚ sięgają zero, bo beneficjenci nie złożyli żadnych wniosków o refundację wydatków. Wkrótce sporo się zmieni.

— Plan minimum to otrzymanie do końca tego roku z Brukseli 3 mld zł — szacuje Adam Zdziebło.

…do publicznej pomocy

To dużo, ale potrzeba znacznie więcej, bo do 2015 r. do wydania z PO IŚ jest prawie 28 mld EUR.

W sprawnym wydawaniu pieniędzy mają pomóc nie tylko nowe zapisy dotyczące podpisywania umów przez zatwierdzaniem projektów przez Brukselę, ale także ostateczne uzgodnienie z Komisją Europejską zasad wydatkowania pomocy publicznej oraz wdrożenie nowego systemu rozliczania kontraktów na roboty budowlane i dostawy.

— W ostatnim półroczu wydanych zostało kilka rozporządzeń i wytycznych dotyczących stosowania zasad pomocy publicznej w unijnych projektach, co pozwoliło odblokować prawie 3 mld EUR unijnych funduszy. Kilka rozporządzeń dotyczących pomocy publicznej zostanie wydanych przez resorty gospodarki i infrastruktury w tym i następnym kwartale, co pozwoli odblokować kolejne 600 mln EUR. W tym zakresie konieczne są niestety wielomiesięczne uzgodnienia z KE — mówi Adam Zdziebło.

Nowy system rozliczania kontraktów ma zaowocować ograniczeniem biurokracji

Katarzyna Kapczyńska