Ruszył desowski showroom z różnościami

  • Ewa Bednarz
opublikowano: 22-10-2021, 14:39

Desa Unicum otworzyła modny ostatnio showroom: to sklep-galeria, gdzie zgromadzono to, czym koneserzy rzeczy pięknych i unikatowych chcą się otaczać – i nie tylko. Jest malarstwo, grafika, rzeźba, fotografia, plakaty, meble i bibeloty mogące nadać wnętrzom niepowtarzalny charakter, ale są też prace, o których, parafrazując Gombrowicza, można powiedzieć – jak zachwyca, kiedy nie zachwyca, choć do Desy Home i tak zajrzeć warto, choćby online.

Sprzęty z historią:
Sprzęty z historią:
Julia Materna, kierownik działu projektów specjalnych w Desie Unicum, twierdzi, że za stworzeniem marki Desa Home stoi zwiększające się zapotrzebowanie na sztukę i dizajn. Polacy coraz częściej, urządzając przestrzeń wokół siebie, sięgają po rzeczy stworzone przez uznanych artystów czy projektantów.
Marcin Koniak

W przestrzeni Desy Unicum nie ma nic przypadkowego. Wszystkie przedmioty są dobierane przez ekspertów domu aukcyjnego i w dużej mierze unikatowe. W ofercie znajdują się m.in. prace Edwarda Dwurnika, Jana Tarasina, Victora Vasarely’ego, Juliana Stańczaka, Ryszarda Winiarskiego, Mojżesza Kislinga, Rafała Malczewskiego, Jarosława Modzelewskiego i Tadeusza Dominika. Ważnych nazwisk dla rynku sztuki nie brakuje.

Warszawski showroom działa od połowy września, a już część prac zniknęła. Prezentowane np. „M2” Wojciecha Fangora z ceną 750 tys. zł zostało sprzedane niemal na pniu. Podobnie „Forma” Henryka Albina Tomaszewskiego, czarodzieja szkła unikatowego, które znajduje się w wielu muzeach w Polsce i zagranicą. Za „Formę” trzeba było zapłacić 15 tys. zł, ale nie oznacza to, że w Desie Home nie można znaleźć równie unikatowych, choć tańszych przedmiotów.

Aukcje to nie wszystko

Dzieła sztuki użytkowej:
Dzieła sztuki użytkowej:
Charakterystyczne i niepowtarzalne artystyczne szkła Henryka Albina Tomaszewskiego i Zbigniewa Horbowego.
Marcin Koniak

Dizajn stanowi dużą część oferty – meble, szkło, ceramika i wiele innych przedmiotów bardziej i mniej znanych projektantów. Są charakterystyczne i niepowtarzalne artystyczne szkła Zbigniewa Horbowego i niezwykle dzisiaj popularne figurki z Ćmielowa. Są też lustra, toaletki, lampy, flakony, a nawet cylinder. Desa Home jest więc kopalnią rzeczy niezwykłych i rzadko spotykanych, choć czasem również zaskakujących, jak krowie dzwonki różnej wielkości. Są nawet zabawki, m.in. figurki z drewna z zakopiańskiej Państwowej Szkoły Przemysłu Drzewnego, ale i plastikowa laleczka z lat 70.

Zestawienie w jednym sklepie laleczki ze szkołą zakopiańską lub stołem Mesa projektu Zahy Hadid, który mógł być sprzedany na aukcji za 2 mln zł, najlepiej świadczy o zróżnicowaniu oferty.

– W 2007 r. stół Mesa był najdroższym obiektem na wystawie Vitry w Szwajcarii w Buckminster Fuller Dome. To niezwykle rzadki obiekt, część limitowanej serii mebli stworzonych przez projektantkę. Hadid wykorzystywała swoją rzeźbiarską i przestrzenną wrażliwość również w dizajnie, tworzyła limitowane kolekcje obuwia, biżuterii i sztuki użytkowej. Jej charakterystyczny styl, faliste kształty, futurystyczne konstrukcje zachwycają kolekcjonerów sztuki – podkreśla Cezary Lisowski z działu projektów specjalnych w Desie Unicum.

W 2018 r. stolik kawowy Zahy Hadid – „Liquid glacial colour coffee table” – został sprzedany za 300 tys. USD. Wśród rekordzistów miał się znaleźć również stół Mesa. Tak się jednak nie stało, a teraz jest do kupienia w Desie Home obok mniej i bardziej interesujących przedmiotów.

Szeroka oferta

Sztuka pasuje do każdego wnętrza:
Sztuka pasuje do każdego wnętrza:
Przedstawiciele Desy Home twierdza, że nieważne, czy mieszkanie urządzone jest w stylu vintage, industrialnym, skandynawskim czy jakimkolwiek innym. Unikatowe dzieła i przedmioty nadają przestrzeniom niepowtarzalnego charakteru.
Marcin Koniak

Showroom został podzielony na kategorie: sztuka, meble, akcesoria oraz style: antyki, dizajn, vintage. Tego nie znajdzie się w tradycyjnych galeriach ukierunkowanych na określonych twórców, ani w antykwariatach mających ograniczoną ofertę.

– Za stworzeniem marki Desa Home stoi dostrzeżenie zwiększającego się zapotrzebowania na sztukę i dizajn. Polacy coraz częściej, urządzając przestrzeń wokół siebie, sięgają po rzeczy z historią stworzone przez uznanych artystów czy projektantów. Nie wszystkim jednak odpowiada formuła aukcji, wiele osób preferuje możliwość kupna upatrzonych dzieł sztuki czy dizajnerskich akcesoriów od ręki. Desa Home daje taką możliwość. Ponadto oferta sklepu jest szersza niż aukcyjna. Obejmuje rzeczy, które rzadziej trafiają na aukcje: meble, drobne akcesoria, rzemiosło, ceramikę i szkło. Chcemy, aby sztuka trafiła do wielu domów – mówi Julia Materna, kierownik działu projektów specjalnych w Desie Unicum.

Wyszukiwanie interesujących prac ułatwi podział tematyczny zgromadzonych dzieł: Op-art. Geometria i iluzja, Retro modern, Młodzi mistrzowie, Klasycy inkografii, Polska Szkoła Plakatu oraz Szkło polskie. Kształt i barwa.

Odwiedzający Desę Home mają też okazję uzupełnić swoją wiedzę, czytając blog, który będzie sukcesywnie poszerzany.

W poszukiwaniu perełek

Coś na ścianę:
Coś na ścianę:
W Desie Home nie zabrakło grafiki i i malarstwa – jest m.in. plakat Jana Lenicy, a także obrazy Jerzego Nowosielskiego i Juliana Stańczaka.

Za marką Desy Home stoi całe zaplecze Desy Unicum, największego polskiego domu aukcyjnego, który ma mocną pozycję również na rynku środkowoeuropejskim. To – jak podkreśla Julia Materna – najlepsi specjaliści: historycy sztuki i konserwatorzy, a przede wszystkim doświadczenie największego i najbardziej dynamicznie rozwijającego się domu aukcyjnego w Europie Środkowej i Wschodniej.

– Drugim naszym wyróżnikiem jest szerokość oferty – kilka tysięcy dzieł sztuki można kupić online w zasadzie jednym kliknięciem – dodaje.

Wszystkie przedmioty, które trafiają do Desy Home, są pozyskiwane w taki sam sposób jak na aukcje Desy Unicum.

– Zależy nam, aby nasza oferta była wyjątkowa, żeby każdy szukający perełek wchodził do naszego sklepu i je znajdował. Główne segmenty oferty sklepu to malarstwo i dizajn. Planujemy także organizować sprzedaże tematyczne – zapowiada Julia Materna.

Nie będą jednak bliźniacze z tematycznymi aukcjami. Jeśli coś znajdzie się w sklepie Desy Home, na pewno nie pojawi się w ofercie aukcyjnej.

Projekt z misją

Tematycznie:
Tematycznie:
Showroom został podzielony na kategorie: sztuka, meble, akcesoria oraz style: antyki, dizajn, vintage.
Marcin Koniak

Misją Desy Home jest inspirowanie klientów Desy Unicum – również przyszłych.

– Polacy w coraz bardziej świadomy sposób kreują przestrzeń wokół siebie. Przybywa osób, które chcą wypełniać swoje wnętrza wartościową sztuką. Nasz sklep jest odpowiedzią na ich potrzeby. Śledzimy trendy, edukujemy, przypominamy historię ikon dizajnu, rozmawiamy z architektami i kolekcjonerami – mówi Juliusz Windorbski, wieloletni prezes Desy Unicum, a dzisiaj szef jej rady nadzorczej.

Przedstawiciele domu aukcyjnego zapewniają, że Desa Home daje możliwość zakupu dzieł sztuki i dizajnu, a także czerpania inspiracji o każdej porze, ponieważ jej oferta jest dostępna online.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane