Ruszyła budowa A-2

Ryszard Gromadzki
opublikowano: 2001-08-31 00:00

Ruszyła budowa A-2

Wczoraj, na 236 kilometrze drogi A-2 między Wrześnią a Słupcą, oficjalnie ruszyła budowa wielkopolskiej autostrady. Realizacja odcinka o długości niemal 150 kilometrów łączącego Nowy Tomyśl z Koninem pochłonie blisko 1 mld EUR. Autostrada powstanie w 100 proc. za pieniądze prywatne, bez dotacji państwa.

Uroczystość oficjalnego rozpoczęcia prac budowlanych na drodze A-2, zgromadziła kilkuset gości. Honory gospodarzy pełnili Jan Kulczyk, prezes rady nadzorczej Autostrady Wielkopolskiej — posiadacza koncesji na budowę trasy, i Andrzej Lewandowicz, prezes zarządu spółki. Wśród zaproszonych oficjeli byli m.in. Jerzy Widzyk — minister transportu, Wolfgang Roth — prezes Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz przedstawiciele świata polityki i biznesu.

Lepiej późno niż wcale

AW uzyskała koncesję na budowę wielkopolskiego odcinka autostrady A-2 w marcu 1997 roku. Wcześniejsze rozpoczęcie budowy uniemożliwiały przeciągające się negocjacje z rządem i instytucjami finansowymi.

— Trudne negocjacje między rządem a AW zostały sfinalizowane 30 października 2000 roku podpisaniem aneksu do umowy koncesyjnej. Było to konieczne, ponieważ zapisy koncesji wydanej przez poprzedni rząd były niewystarczające do rozpoczęcia inwestycji — twierdzi minister Jerzy Widzyk.

Na mocy aneksu podpisanego do umowy koncesyjnej, Skarb Państwa udzielił AW gwarancji kredytowych na kwotę 800 mln EUR (ponad 3 mld zł). Dzięki temu spółka mogła zaciągnąć kredyty w bankach komercyjnych, które urealniły całe przedsięwzięcie (275 mln EUR, czyli ponad 1,06 mld zł, z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, i 235 mln EUR, czyli ponad 900 mln zł, z banku Credit Lyonnaise). Reszta pieniędzy na inwestycję — około 235 mln EUR — ma pochodzić ze środków własnych spółki.

Strategiczna inwestycja

Budowa autostrady A-2 będzie jedną z największych inwestycji realizowanych w Polsce. Według Jana Kulczyka, to przedsięwzięcie przyczyni się do lepszego zintegrowania Polski z Europą. AW planuje oddanie poszczególnych odcinków drogi zgodnie z umową koncesyjną. Pierwszy, gruntownie zmodernizowany odcinek istniejącej już autostrady między Wrześnią a Koninem, będzie gotowy w 2002 roku.

Do tego czasu ma być już gotowa obwodnica Poznania budowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Publicznych. Z Nowego Tomyśla do Konina użytownicy pojadą na początku 2005 roku. W dalszych etapach prac przewiduje się wybudowanie m.in. miejsc obsługi podróżnych, punktów poboru opłat i ogrodzenia autostrady. Według ministra Widzyka, w 2007 roku autostrada A-2 ma być przedłużona w kierunku granicy zachodniej i Warszawy. Budowę A-2 Autostrada Wielkopolska powierzyła spółce wykonawczej A-2 Bau Development. Ta z kolei wybrała do realizacji inwestycji dwie firmy budowlane: Strabag Polska i NCC Polska.