Ruszyła budowa fabryki Hyundaia na Słowacji

Dariusz Wieczorek
opublikowano: 2004-10-15 09:54

Na przedmieściach Żyliny (północna Słowacja) rozpoczęto w piątek rano budowę pierwszej w Europie fabryki samochodów osobowych koncernu Hyundai/Kia, mimo że ponad 50 ha gruntów pod przyszły zakład nie zostało jeszcze wykupionych.

Prace budowlane miały się zacząć pod koniec sierpnia. W ostatni poniedziałek szef Kia Motors Slovakia, In-Kyu Bae, ostrzegł, że jeżeli Koreańczycy do 15 października nie będą mogli rozpocząć budowy fabryki, wycofają się ze Słowacji.

Rozpoczęcie budowy było możliwe po wydaniu w czwartek przez żyliński urząd miejski zgody na rozpoczęcie prac budowlanych. Zgoda jest tymczasowa i obejmuje tylko prace na terenach już wykupionych pod przyszły zakład.

Właściciele niesprzedanych gruntów uważają, że budowy nie można rozpocząć do czasu wykupienia wszystkich działek, na których ma stanąć fabryka, i zapowiadają złożenie w tej sprawie skargi w sądzie. Ponadto podkreślają, że do rozpoczęcia budowy jest potrzebny aktualny plan zagospodarowania przestrzennego, a nowy - po umieszczeniu na nim koreańskiej fabryki - stanie się prawomocny dopiero 26 października.

Właściciele niewykupionych gruntów prowadzą rozmowy z prywatną firmą, która proponuje im za 1 metr kwadr. 350 koron słowacki (ok. 9 euro) - prawie trzy razy więcej od oferty spółki reprezentującej państwo. Właściciele akceptują tę cenę, ale stawiają jeden warunek; żądają, aby inwestor kupił wszystkie przeznaczone pod zakład działki.

Słowackie media zastanawiają się, czy za tajemniczym inwestorem nie kryje się Ministerstwo Gospodarki; tym sposobem udałoby się pozyskać działki od dotychczasowych właścicieli i bez dalszych opóźnień przekazać Koreańczykom, w dodatku bez potrzeby dopłacania tym, którzy swoje grunty sprzedali już wcześniej.

Według innej wersji, za wykupem stoi słowacki biznesmen, który już wcześniej nabył kilka nieruchomości na terenie pod koreańską fabrykę. Marian Koczner nie ukrywa, że chce zarobić na wykupionych działkach. Koczner pozostaje w sporze z ministrem gospodarki Pavlem Ruskiem i gdyby Koreańczycy opuścili Słowację, to zwłaszcza minister byłby za to krytykowany.

Koncern Hyundai/Kia ma rozpocząć w Żylinie produkcję 200-300 tys. różnych modeli samochodów Kia w roku 2006. Koreański inwestor uznał, że Słowacja przedstawiła lepsze od Polski warunki na budowę fabryki samochodów i zakładu produkującego części zamienne - inwestycja ta ma wartość 1,1 mld euro.