Ruszyły 6. Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako 2005

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 12-10-2005, 17:54

Pomoc finansowa państwa w rozwoju infrastruktury jest gwarancją rozwoju kolei w Polsce - uważają uczestnicy debaty "Wybieram kolej", która zainaugurowała w środę w Gdańsku 6. Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako 2005.

Pomoc finansowa państwa w rozwoju infrastruktury jest gwarancją rozwoju kolei w Polsce - uważają uczestnicy debaty "Wybieram kolej", która zainaugurowała w środę w Gdańsku 6. Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako 2005.

Dyrektor Stowarzyszenia Kolei Europejskich (Community of European Railways Infrastructures Companies - ECR) Johannes Ludewig podkreślił, że tylko dzięki wsparciu przez budżety państw możliwy jest rozwój kolei w takich krajach europejskich jak np. Francja, Niemcy i Włochy.

Jego zdaniem warunkiem niezbędnym dla sprawnego funkcjonowania systemu kolejowego jest kontraktowanie przez państwo bądź samorządy lokalne przewozów regionalnych na okres co najmniej 5-10 lat. Tak dzieje się w krajach zachodniej Europy.

"Wówczas firmy kolejowe dokładnie wiedzą, jakich pieniędzy mogą się spodziewać. Tymczasem w większości krajów Europy Środkowo-Wschodniej umowy na przewozy zawierane są na rok lub dwa. W takiej sytuacji żaden przewoźnik nie jest w stanie utrzymać się na rynku" - uważa Ludewig.

Zwrócił także uwagę, że z punktu widzenia Unii Europejskiej niedopuszczalna jest sytuacja, praktykowana m.in. w Polsce, gdzie zysk z przewozów towarowych, zamiast na inwestycje, przeznaczany jest na wyrównanie deficytu w usługach pasażerskich.

Prezes zarządu PKP PLK Tadeusz Augustowski powiedział, że od początku lat 90. wraz z transformacją ustrojową "chronicznie pogarszano ofertę dla pasażerów" zapominając, że cechą dobrej kolei powinna być dostępność i niezawodność. "Jako jedyni w Europie nie mamy dofinansowania z budżetu na infrastrukturę. Jak operator może sam udźwignąć te koszty?" -pytał Augustowski.

Prezes zarządu PKP Andrzej Wach narzekał na "katastrofalny" spadek liczby przewozów pasażerskich w Polsce. W 1990 r. pociągami podróżowało 800 mln osób, podczas gdy w 2005 r. - 280 mln. Jako przyczyny tego stanu rzeczy wymienił m.in. ograniczanie prędkości pociągów z uwagi na stan torów i zły tabor. "Nie ma też nic bardziej błędnego niż ograniczanie liczby pociągów" - dodał.

Podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury Grzegorz Mędza podkreślił, że w przypadku transportu kolejowego potrzebna jest "mądra, długofalowa polityka państwa". Jego zdaniem, takie cechy spełnia przyjęta przez rząd w lutym tego roku strategia dotycząca rozwoju tej branży.

W rozpoczętych w środę w Gdańsku 6. Międzynarodowych Targach Kolejowych Trako 2005 uczestniczy 250 wystawców z 14 krajów. Impreza potrwa do piątku.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane