Ryanair pisze do premiera

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2020-09-02 22:00

Skoro LOT mimo zakazu lata do USA, to irlandzka linia chce zgody na Hiszpanię i Maltę. Na razie tnie siatkę i nie wyklucza zwolnień.

Od wtorku obowiązuje nowa lista krajów, do których linie rejsowe nie mogą latać — chyba że za zgodą lub na zlecenie premiera. Jest to możliwe równiez w przypadku lotów wojskowych i czarterowych.

— Mimo obowiązującego już wcześniej zakazu połączeń do USA LOT cały czas lata do Nowego Jorku i Chicago. Nie wiadomo, na jakiej zasadzie: czy za zgodą, czy na zlecenie premiera, ani jak tę zgodę uzyskał, bo nie ma informacji o procedurach. Wystosowaliśmy do premiera list, w którym prosimy o zgodę na loty do Hiszpanii i na Maltę — mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzza, polskiej spółki Ryanaira.

Polska jest jednym z nielicznych krajów UE, które wprowadziły zakazy lotów. Na obcokrajowców (z wyjątkiem obywateli państw grupy wyszehradzkiej, co KE uznała za dyskryminację) zamknęły się Węgry. W części krajów po przyjeździe zza granicy obowiązuje kwarantanna. Bruksela zamierza przygotować rekomendacje dla krajów strefy Schengen, by ujednolicić przepisy. Ryanair ściął o 20 proc. liczbę lotów we wrześniu i październiku — lata z mniejszą częstotliwością, ale nie zlikwidował połączeń. Największe cięcia dotyczą Hiszpanii, Francji i Szwecji. W sierpniu spółka przewiozła 7 mln pasażerów, o 53 proc. mniej niż rok wcześniej, i zrealizowała 60 proc. zwykłego rozkładu lotów (w lipcu było to odowiednio 70 proc. i 40 proc.). Wskaźnik obłożenia wyniósł w sierpniu 73 proc.

— Liczymy, że po cięciu siatki taki „load factor” utrzyma się także we wrześniu. Do końca września zapadnie decyzja dotycząca siatki zimowej — mówi Michał Kaczmarzyk.

Jeszcze niedawno zapowiadał, że zimowa siatka nie będzie się różniła od planowanej przed epidemią. Teraz jednak wiadomo, że raczej się to nie ziści. Buzz ma w Polsce, Czechach, Bułgarii, na Litwie, Słowacji i Węgrzech 47 samolotów. Po wprowadzeniu lockdownu spółka zwolniła 10 proc. załóg i 5 proc. pilotów. Obecnie zatrudnia tysiąc załóg i 600 pilotów, w Polsce odpowiednio: 700 i 400. Cięcie siatki zapowiedział też drugi niskokosztowy przewoźnik w Europie — Wizz Air. W związku z zamknięciem granic Węgier wywodząca się z tego kraju linia zawiesza 61 połączeń. W sierpniu Wizz Air przewiózł 2,38 mln pasażerów, a wskaźnik obłożenia wyniósł 70,9 proc.