Ryanair Sun zarobi od razu

Czarterowa spółka irlandzkiej taniej linii liczy, że do końca roku dostanie certyfikat, a od kwietnia 2018 r. zacznie latać.

Ryanair Sun, pierwsza czarterowa spółka irlandzkiego przewoźnika, ma już prezesa. To Michał Kaczmarzyk, były dyrektor naczelny PPL, które zarządza Lotniskiem Chopina.

BEZ OBAW:
Zobacz więcej

BEZ OBAW:

Oferujemy niskie ceny Ryanaira, punktualność, z której linia jest znana, i nowe, maksymalnie 7-letnie samoloty. Znajdzie się miejsce dla nowego przewoźnika czarterowego — mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Ryanair Sun. Marek Wiśniewski

— W sezonie 2018 chcemy mieć w bazie lub bazach w Polsce pięć samolotów. Spotkałem się już z pierwszą siódemką największych polskich touroperatorów. Dobrze przyjęli naszą ofertę. Polski rynek czarterowy to ponad 3,5 mln pasażerów rocznie, a perspektywy są dobre. Zamierzamy zarabiać od pierwszego roku działalności — mówi Michał Kaczmarzyk.

Firma skoncentruje się na Polsce — największym i najbardziej perspektywicznym rynku w regionie. Wyjdzie jednak za granicę, jeśli touroperatorzy będą tego oczekiwali — np. Itaka, która ma w Czechach biuro podróży.

Więcej Ryanaira

Spółka będzie latać boeingami 737-800 ze 189 miejscami, takimi samymi, jakimi lata Ryanair. — Będziemy wykorzystywać maszyny jak najbardziej optymalnie. Nie planujemy malowania samolotów — mówi Michał Kaczmarzyk.

To może oznaczać wykorzystywanie tych samych maszyn jednocześnie do lotów regularnych i czarterowych. Ryanair Sun będzie mieć natomiast własny certyfikat. — Rozpoczynamy proces certyfikacji, chcielibyśmy zakończyćgo do końca roku i od kwietnia 2018 r. uruchomić loty — mówi prezes Ryanair Sun. Jeszcze nie wiadomo, w których miastach znajdą się bazy samolotów linii czarterowej.

— Dziś rynek czarterowy to głównie Warszawa i Katowice. Niemal na pewno będziemy operować z tych miast. Ale tak naprawdę, to nie ma dziś miasta bez samolotu Ryanaira, więc będziemy bardzo elastyczni — zapowiada Michał Kaczmarzyk. Ryanair Sun prowadzi rekrutację na siedem stanowisk: dyrektora ds. kontraktów, szefa operacji naziemnych, głównego inżyniera, dyrektora ds. szkoleń, głównego pilota, dyrektora handlowego i finansowego.

— Organizacja ma być lekka i efektywna, w jak największym stopniu chcemy wykorzystać ekonomię skali grupy Ryanair — mówi prezes Ryanair Sun.

Godny rywal

Konkurenci nie boją się nowej firmy. — Polski rynek czarterowy to w szczycie sezonu, który trwa od początku czerwca do końca września, maksymalnie 35 samolotów. Pięć maszyn Ryanaira nie robi różnicy — mówi Grzegorz Polaniecki, członek zarządu Enter Air. To największy w Polsce przewoźnik czarterowy, który ma prawie 33 proc. rynku. Linia jest w trakcie wymiany floty, w ubiegłym roku sprzedała siedem samolotów, teraz ma ich 16, a dwa pojawią się na początku maja. Znaczną część przychodów generuje za granicą.

— Ryanair jest godnym konkurentem, to przewidywalny, transparentny gracz rynkowy. Zapotrzebowanie na czartery w Polsce to co najmniej 35 maszyn, a gdy poprawi się sytuacja w Turcji i Egipcie, będzie jeszcze więcej. Dla Ryanaira to zupełnie nowy biznes, a my jesteśmy w nim od lat, opieramy się na wieloletnich kontraktach z największymi touroperatorami w Polsce i Europie. Mamy już sprzedaną całą ofertę na 2017 r. i połowę na 2018 r. — mówi Jarosław Jeschke, dyrektor generalny Small Planet Airlines, które mają 24,8 proc. rynku.

Niektórzy eksperci podejrzewają, że Ryanair założył spółkę czarterową w Polsce, żeby zdobyć certyfikat na loty do Wielkiej Brytanii, co będzie konieczne po brexicie (dziś linia po całej UE lata na irlandzkiej licencji).

— Gdyby tak było, musielibyśmy uzyskać certyfikaty z pozostałych krajów. Łatwiej byłoby o jeden w Wielkiej Brytanii — ucina Juliusz Komorek, dyrektor ds. regulacyjnych i prawnych Ryanaira.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Ryanair Sun zarobi od razu