Ryanair kolejny raz w ciągu ostatnich miesięcy tnie siatkę połączeń z Modlina. W najbliższym miesiącu liczba samolotów w tej bazie spadnie z pięciu do trzech.
— To oznacza 500 tys. pasażerów mniej, 10 połączeń mniej i mniejszą częstotliwość na 15 innych trasach. W tym roku w Modlinie będziemy mieć około 2,5 mln pasażerów wobec 3,4 mln w 2023 r. Zarząd Modlina przyglądał się bezczynnie, jak łącznie zmniejszyliśmy ofertę o 1 mln pasażerów na 40 trasach, w tym tak ważnych, jak Londyn, Dublin, Wiedeń, Mediolan i Kopenhaga. Nie ma z zarządem kontaktu. Proponowaliśmy podwojenie liczby pasażerów, a nawet to, że zapłacimy za konieczne inwestycje, coś, czego Ryanair nigdy nikomu nie oferował. Zero odzewu. Napisałem list do udziałowców lotniska, bo pracują dla mieszkańców Mazowsza i będą musieli im wytłumaczyć, dlaczego pogorszy się ich sytuacja. Czekamy w Dublinie, aż ktoś przyjedzie z nami porozmawiać — mówi Jason McGuinness, CCO, członek zarządu ds. handlowych w Ryanairze.
Tyle tras w Modlinie skasuje Ryanair lub będzie obsługiwał rzadziej...
...a tyle lotów tygodniowo mniej będzie obsługiwał z Modlina.
Równowaga musi być
Zapewnia, że nie wpłynie to na plany rozwoju Ryanaira w Polsce.
— W tym roku zamierzamy mieć 18 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 10 proc. Zaoferujemy ponad 2 tys. lotów tygodniowo na 300 trasach, w tym 30 nowych. Latem będziemy mieć w Polsce 42 samoloty, o 10 więcej niż przed pandemią. Docelowo chcemy dojść do 40 mln pasażerów i 100 samolotów w polskich bazach. Czy Modlin będzie częścią tego wzrostu? Krótkoterminowo na pewno nie, ale to wyjątek. W ostatnim tygodniu spotkałem się z przedstawicielami polskich lotnisk i wszyscy myślą o wzroście, mają sensowne podejście do rozwoju — mówi Jason McGuinness.
Jeden z samolotów z bazy w Modlinie zostanie na sezon Lato 2024 przeniesiony do Katowic. To oznacza, że baza urośnie do trzech samolotów. Irlandczycy będą tu oferować ponad 160 lotów tygodniowo na 20 trasach, w tym pięciu nowych (Alicante, Bari, Malta, Rzym i Zadar). To największy w historii rozkład Ryanaira w Katowicach. Liczba pasażerów urośnie tu o 50 proc. do 1 mln — szacuje linia.
Drugi samolot z Modlina trafi do Poznania, gdzie baza urośnie do czterech maszyn. Linia dodaje sześć nowych tras (Kopenhaga, Dubrownik, Malaga, Palermo, Praga i Saloniki), a ich łączna liczba urośnie do rekordowych 38. Tygodniowo linia będzie mieć 250 lotów. Ryanair szacuje, że liczba pasażerów urośnie o 57 proc. do 1,4 mln.
Co się zmieniło w rozkładzie Ryanaira z lotniska w Modlinie
Miasto | Liczba tygodniowych połączeń na Lato 2024 według poprzednich planów | Obecna liczba tygodniowych połączeń |
Kolonia | 3 | 0 |
Piza | 3 | 0 |
Amman | 2 | 0 |
Bristol | 2 | 0 |
Cagliari | 2 | 0 |
Glasgow | 2 | 0 |
Pescara | 2 | 0 |
Rimini | 2 | 0 |
Shannon | 2 | 0 |
Trapani | 2 | 0 |
Wiedeń | 6 | 3 |
Bergamo | 8 | 6 |
Helsinki | 5 | 3 |
Barcelona | 6 | 5 |
Birmingham | 3 | 2 |
Budapeszt | 4 | 3 |
Kopenhaga | 5 | 4 |
Bruksela Charleroi | 5 | 4 |
Edynburg | 5 | 4 |
Faro | 2 | 1 |
Ryga | 5 | 4 |
Saloniki | 6 | 5 |
Londyn Stansted | 20 | 19 |
Oslo Torp | 5 | 4 |
Zadar | 5 | 4 |
Źródło: Ryanair |
Kolejne cięcia
To już kolejne cięcie siatki w Modlinie. We wrześniu przewoźnik zredukował ofertę o 20 proc. i 10 tras. Od 8 stycznia zlikwidował kolejne trasy, zmniejszając ofertę o 150 tys. miejsc. Łącznie zredukował 15 połączeń, a na 16 zmniejszył częstotliwość i zapowiedział, że ruch w Modlinie spadnie o 14 proc., a liczba pasażerów w 2024 r. wyniesie 3 mln osób. Teraz będzie ich jeszcze mniej.
Od października 2023 r. Ryanaira obowiązuje w Modlinie nowy cennik, zgodnie z którym płaci 18-20 zł za pasażera wobec 5 zł wcześniej. Zmiana nastąpiła po zakończeniu 10-letniej umowy, która gwarantowała Irlandczykom stałe ceny. Cięcia tras ogłaszane przez Ryanaira miały być częścią strategii negocjacyjnej taniej linii.
Od 2016 r. zarząd Lotniska Modlin nie był w stanie uzyskać zgody udziałowców (jest wymagana jednogłośność) — państwowego PPL (zarządza m.in. Lotniskiem Chopina i portem w Radomiu), Agencji Mienia Wojskowego i marszałka województwa mazowieckiego na pożyczkę z banku lub emisję obligacji, więc nie inwestował w rozbudowę terminala i stanowisk postojowych. Ryanair zaproponował rozbudowę i zwiększenie liczby stanowisk postojowych z sześciu do 12, co pozwoliłoby mu zwiększyć liczbę pasażerów do 6 mln. Rozbudowa kosztowałaby 20 mln USD — szacuje Ryanair.
Pod koniec lutego Ryanair ostrzegł, że przed końcem czerwca może nie dostać wszystkich 40 zamówionych boeingów 737 max, co oznaczałoby konieczność obniżenia prognozowanej na nadchodzący rok podatkowy liczby pasażerów z 205 do 200 mln.