Ryanair zwalnia w Modlinie

Małgorzata Grzegorczyk
14-02-2018, 22:00

Linia doda cztery trasy z podwarszawskiego portu, mniej niż z Krakowa, Wrocławia, Gdańska i Poznania. Wszystko przez blokadę PPL.

Do 53 kierunków, które Ryanair oferuje z Modlina, doszły cztery: Pescara i Rimini we Włoszech, Burgas w Bułgarii i Amman w Jordanii.

— Będzie więcej kursów do Brukseli i Edynburga. W tym roku planujemy przewieźć z Modlina 3,1 mln pasażerów, minimalnie więcej niż rok temu. Mogłoby być znacznie więcej — z Krakowa uruchamiamy 19 nowych tras, z Wrocławia 11, a z Gdańska i Poznania po 6. Warszawa Modlin nie może uczestniczyć w szybkim rozwoju, bo nie może rosnąć. Jesteśmy gotowi w pięć lat dodać 25 połączeń i podwoić liczbę pasażerów do 6 mln, ale lotnisko jest blokowane przez PPL, właściciela Lotniska Chopina — mówi Juliusz Komorek, członek zarządu Ryanaira.

Wet za wet

Zarząd Modlina czeka na zgodę akcjonariuszy, wśród nich PPL, na emisję obligacji wartych 60 mln zł. Rozbudowa zwiększy przepustowość portu do 7 mln pasażerów.

— W 2012 r. wyemitowaliśmy obligacje warte 150 mln zł, już spłaciliśmy 60 mln zł, więc teraz byłby to powrót do kwoty wyjściowej. Od 2013 r. generujemy pozytywne przepływy finansowe, trudno jednak wymagać, żeby po trzech latach działalności firma przynosiła zyski. Większe inwestycje musimy finansować z zewnątrz — mówi Marcin Danił, wiceprezes Lotniska Modlin. Ryanair złożył w departamencie konkurencji Komisji Europejskiej skargę w sprawie blokowania rozwoju portu. Trwa wymiana korespondencji.

— Takie sprawy zajmują zwykle kilka miesięcy, a najczęściej dwa lata — mówi Juliusz Komorek. Dzień wcześniej LOT złożył do UOKiK zawiadomienie dotyczące nadużycia pozycji dominującej lotniska w Modlinie — chodziło o uprzywilejowanie jedynego przewoźnika. Urząd poprosił Modlin o informacje w tej sprawie, ale nie wszczął jeszcze postępowania. — Nie mamy specjalnych uprawnień, cennik jest opublikowany na stronie Modlina, a mityczny kontrakt nie istnieje — zaznacza Juliusz Komorek.

Będzie 1000

Modlin liczy, że zachęci kolejnych przewoźników i przedstawił nowy cennik w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. — Przewiduje on obcięcie najwyższych stawek o połowę, bo chcemy być jednym z najtańszych lotnisk w Polsce. Cennik powinien wejść w życie pod koniec I kwartału — mówi Marcin Danił.

Ryanair do pięciu baz w Polsce (Modlina, Gdańska, Poznania, Wrocławia i Krakowa) doda cztery dla Ryanair Sun, spółki charterowej: na Lotnisku Chopina, w Katowicach, Poznaniu i Wrocławiu. Pięć samolotów będzie obsługiwać klientów biur TUI i Grecos Holiday. W centrum IT we Wrocławiu Ryanair zatrudnia ponad 200 osób, w centrum obsługi samolotów 50 (docelowo będzie 150), a personelu pokładowego i pilotów — 600. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Ryanair zwalnia w Modlinie