95 proc. właścicieli polskich firm z sektora MŚP prognozuje, że trwająca wojna nie pozostanie bez wpływu na sytuację gospodarczą w naszym kraju – wynika z najnowszego badania Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej „Biznes a Ukraina”,. Większość z nich (61 proc.) uważa, że konflikt będzie miał negatywne skutki dla polskiej gospodarki. Wśród nich przedsiębiorcy wymieniają najczęściej: wzrost cen energii (prądu, gazu, paliwa) – 75,8 proc., wzrost cen surowców, półproduktów lub produktów – 71,4 proc., wzrost inflacji (65,7 proc.) oraz podwyżki stóp procentowych (55 proc.). Połowa respondentów szacuje, że na skutek wojny sytuacja finansowa firm ulegnie pogorszeniu, a co trzeci (31,2 proc.) mówi, że zrezygnował z planowanych inwestycji.
Natomiast 8 proc. firm dostrzega pozytywne konsekwencje dla polskiej gospodarki, a co czwarty przedsiębiorca (26 proc.) twierdzi, że skutki mogą być zarówno dobre, jak i złe. Przy tym im większa firma, tym jest w stanie dostrzec więcej biznesowych szans.
Dużo większa niepewność towarzyszy przedsiębiorcom, gdy pada pytanie o wpływ wojny na ich własną działalność. Co trzeci (31 proc.) nie potrafi udzielić jednoznacznej odpowiedzi.
O tym, że wojna ma negatywny wpływ na prowadzoną firmę, mówi 38 proc. pytanych. Odpowiedź „pozytywny wpływ” wybrało 11 proc. przedsiębiorców, natomiast „negatywny, jak i pozytywny” – 20 proc.
Co ciekawe, najwięcej pozytywnych czynników wymieniają przedsiębiorcy z Mazowsza (15 proc.) oraz z branży handlowej (15 proc.). Dobrych stron upatrują we wzroście konsumpcji spowodowanym przez napływ osób z Ukrainy i w zwiększonym zapotrzebowaniu na produkty dla kobiet i dzieci (obydwa wskazania powyżej 50 proc.).
Poznaj program konferencji “Odpowiedzialność członków zarządu”, 30-31 maja 2022, Warszawa >>
Natomiast negatywny wpływ konfliktu zbrojnego na swój biznes najmocniej odczuwają mikrofirmy z regionu południowo-zachodniego (dolnośląskie, opolskie) oraz z branży budowlanej (56 proc.). Wśród bolesnych konsekwencji najczęściej wymieniają wzrost inflacji (99 proc.) i wzrost cen energii (73,5 proc.).
Jakie kroki zamierzają podjąć przedsiębiorcy, aby zminimalizować negatywny wpływ wojny na firmę? Najczęściej stawiają na zmniejszenie wydatków (43,6 proc.), podniesienie cen produktów i usług (42,9 proc.), poszukiwanie nowych rynków zbytu (28,5 proc.) i nowych dostawców (27 proc.).