Rynek e-commerce w Polsce

opublikowano: 26-09-2018, 22:00

W pierwszym przypadku kupujący odwiedza sklep stacjonarny w celu zapoznania się bezpośrednio z wybranym produktem, ale zakupu dokonuje w sieci, czyli sklep to dla niego showroom.

Webrooming polega na wyszukiwaniu, oglądaniu i zbieraniu informacji o produkcie w internecie, a następnie jego zakupie w stacjonarnym sklepie.

Przykładowo, E-obuwie.pl, wieloletni sprzedawca interetowy, uruchomił swoje showroomy, w których klienci oglądają buty na tabletach. Jeśli wybór padnie na konkretny produkt, to można go w ciągu kilku minut zobaczyć i przymierzyć, a następnie zamówić online.

Omnichannel sprawdza się m.in. w sprzedaży odzieży, butów, galanterii — gdzie obejrzenie, dotknięcie i przymiarka mają znaczenie. Ale za to kanał online gwarantuje możliwość dokonania zakupu wieczorem, z domu, kiedy już namyślimy się i podejmiemy decyzję, wreszcie daje nam możliwość zwrotu.

Ponadto jest dobrym rozwiązaniem dla sprzedawców marki, którzy chcą wiązać z nią klienta, przez dobrą, spójną komunikację. W sprzedaży modowej, gdzie trzeba szybko wprowadzić na rynek krótkie serie, i gdzie kolekcje szybko się zmieniają, omnichannel jest naturalnym sposobem zwiększenia kontaktu z marką i potencjału sprzedaży.

Znak szczególny handlu w sieci

Zwroty to jedna z najbardziej charakterystycznych cech e-handlu i jedno z poważniejszych wyzwań dla logistyki. Prawo zagwarantowało klientom w Polsce 14 dni na zwrócenie towaru kupionego w internecie, bez podania przyczyny. Sklepy internetowe pogodziły się z tym, a nawet obracają możliwość zwrotu na swoją korzyść. Zachęcają do kupna koszulki czy bucików w dwóch kolorach — przecież można zwrócić. Komunikat jest prosty: kup więcej, w jednej przesyłce, kup to i tamto jeśli nie możesz się zdecydować — przecież możesz zwrócić. Nie wiesz, która sukienka spodoba się partnerce, kup dwie, a później jedną zwrócisz, i tak dalej.

Sklepy same też wydłużają czas na zwroty, nawet do trzech miesięcy i oferują darmowe zwroty; może klientka przekona się do sweterka, co do którego miała wątpliwości. Może machnie ręką i zatrzyma produkt, który chciała zwrócić, może spodobają jej się pantofle, do których nie miała przekonania, bo przyjaciółka pochwali i zachęci „zostaw to sobie”...

Możliwość zwrotu ośmiela do zakupów, a jeśli procedura wysyłki zwrotnej jest prosta, to właściwie nie ma przeszkód, żeby kupować w dużych ilościach. Zatem sprzedawcy i ich dostawcy dbają, żeby klient mógł zwrócić towar w wielu punktach, oddać kurierowi lub wysłać w punkcie nadań i odbioru, albo w paczkomacie. Logistyka zwrotów musi być prosta, przejrzysta, szybka i niezawodna.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Rynek e-commerce w Polsce