Czytasz dzięki

Rynek handlowy wraca do gry

Komentarz, red. Anna Gołasa
opublikowano: 23-06-2015, 00:00

Rynek handlowy w Polsce przeżywa od pół roku prawdziwe ożywienie, a nowe projekty rekrutacyjne dla tego sektora przypominają wzbierającą falę.

Nie ma wątpliwości, że spowolnienie, które dotknęło deweloperów obiektów handlowych w ostatnich kilku latach, odchodzi do historii. Ostatnie cztery lata nie były najlepsze dla nieruchomości handlowych. Od 2012 roku większość działań podejmowały fundusze inwestycyjne a ich przedmiotem były transakcje sprzedaży centrów handlowych. W czołówce znalazł się fundusz Blackstone, który nabył portfel aktywów handlowych w Polsce. Aktywne były również takie podmioty jak Invesco, Griffin i Valad. Na ich celowniku znalazły się centra handlowe dobrej jakości o rozległej strefie oddziaływania, po modernizacji, z dużym potencjałem stabilnych wyników. Praktycznie nie powstawały nowe duże obiekty, a przedstawiciele rynku jeszcze w 2013 roku mówili, że z wynikiem 9,38 mln mkw. rynek handlowy osiągnął w Polsce poziom nasycenia. Na mapie znajdowało się 389 centrów handlowych, spośród których 212 co najmniej 10-letnich, bo otwartych w latach 1995-05. Rozbudowano w tym czasie 69 centrów. Tymczasem mamy rok 2015 i według danych agencji DTZ w ciągu najbliższych dwóch lat (2015-16) na rynku pojawi się aż 60 nowych obiektów handlowych, których łączna powierzchnia wyniesie 900 tys. mkw. Jak podaje agencja JLL, tylko w pierwszym kwartale 2015 r. centra handlowe które zostały rozbudowane, powiększyły powierzchnię o 94 tys. mkw. Czas stagnacji na rynku powierzchni handlowych dobiegł końca, czego efektem jest zwiększone zapotrzebowanie na ekspertów z tej dziedziny. Poszukiwani są specjaliści ds. badań rynku, zakupu gruntów, dyrektorzy ds. rozwoju, menedżerowie projektu, menedżerowie odpowiedzialni za komercjalizację obiektów, zarządcy a także asset managerowie czyli specjaliści ds. zarządzania wartością. Co chwilę rozpoczynają się nowe projekty rekrutacyjne, a deweloperzy i agencje zaczynają rywalizować o najlepszych kandydatów. Nikt już nie ma wątpliwości, że rynek powierzchni handlowych jeszcze do niedawna oceniany jako zbyt nasycony, by dalej się rozwijać, odradza się na naszych oczach. © Ⓟ

MARK TWOMEY, partner zarządzający Tara HRC

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Komentarz, red. Anna Gołasa

Polecane