Rynek internetowy mógł się podwoić
Internauci najwięcej płacą operatorom telefonów
Rynek dostawców Internetu w Polsce jest niesamowicie rozdrobniony, przez co bardzo trudno go analizować. W ubiegłym roku podjęliśmy się takiej próby i niemal natychmiast napotkaliśmy bariery, które uniemożliwiły nam wyciągnięcie jakichkolwiek konkretnych wniosków. Szacowaliśmy, że wartość całego rynku usług internetowych wyniosła w 1997 roku ponad 130 mln zł, co stanowi około 1,5 proc. całego rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Kwota ta obejmuje m.in. podłączenia do sieci, udostępnianie miejsca na pocztę i strony WWW oraz szereg innych usług. Moje ostrożne wyliczenia dotyczące tego rynku w roku ubiegłym wskazują na to, że jego wartość mogła nawet się podwoić. W 1998 r. mógł on mieć wartość przekraczającą nawet 220 mln zł. Największe wpływy z samego dostępu do sieci napełniają kasę operatorów telefonicznych, ponieważ nadal większość internautów łączy się za pomocą zwykłej linii telefonicznej.
Tomasz Maciszewski,
Instytut Rynku Elektronicznego