Rynek kawy dla biur dopiero się tworzy

Marek Loos
opublikowano: 2000-10-27 00:00

Rynek kawy dla biur dopiero się tworzy

W rozwiniętych krajach jedną czwartą sprzedawanej kawy wypija się w kawiarniach, restauracjach, hotelach i w biurach. W Polsce odsetek ten wynosi od 13 do 15 proc. W tym segmencie spożycia producenci kawy upatrują największych szans wzrostu sprzedaży.

Robert Nowiński dyrektor Elite Caffe Service

- Elite Polska posiada specjalny dział Coffee Service, zajmujący się dostawami do biur, kawiarni, restauracji i hoteli. Tędy przechodzi ok. 10 proc. sprzedaży firmy. Nie oznacza to, że dokładnie tyle naszej kawy jest wypijanej poza domem. Część właścicieli małych punktów gastronomicznych lub małych biur zaopatruje się w sieciach hipermarketów „cash and carry”. Nie sposób zbadać, ile oni kupują.

Badania statystyczne mówią, że bezpośrednia dostawa kawy od producenta do biura opłaca się, jeżeli jest w nim wypijane powyżej 15 kg kawy miesięcznie. Takie spożycie ma miejsce mniej więcej w 30-osobowym biurze. Montujemy w nim nasze firmowe urządzenie do parzenia, a następnie regularnie dostarczamy kawę. Właśnie w biurach upatrujemy największych szansach zwiększenia sprzedaży w najbliższej przyszłości. W polskiej praktyce bezpośrednie dostawy do biur producenci rozpoczynają już od dziesięciu zatrudnionych.

Apolonia Wojciechowska dyrektor generalny Poznańskiej Palarni Kawy Astra

- Nigdy nie spotkałam się z podziałem sprzedaży kawy na przeznaczoną do spożycia w domu i poza domem. Dla gastronomii kawa powinna być przygotowana pod względem jej rozdrobnienia w sposób, jakiego wymagają ekspresy do kawy. Uważam, że produkowana kawa powinna być po prostu dobra. Podział ten będzie miał w naszym kraju coraz mniejsze znaczenie, bo Polacy z roku na rok wypijają coraz mniej kawy w kawiarniach. Dzieje się tak z dwóch powodów — kawa w kawiarniach jest bardzo droga w porównaniu z jej cenami w sklepach. Poza tym w lokalach czarny napój ma niezbyt dobrą jakość. Obecnie przyjemniej jest pić kawę w domu niż poza nim, osobiście tęsknię do dobrych kawiarni.

Małgorzata Falkowska kierownik ds. analiz Tchibo Warszawa

- W firmie mamy specjalny dział zajmujący się sprzedażą skierowaną do spożycia poza domem — Caffe Service. Przez ten dział przechodzi kilka procent ogólnej sprzedaży kawy Tchibo. W tym segmencie spożycia upatrujemy możliwości wzrostu sprzedaży.