Rynek kredytów samochodowych powoli się odbudowuje

Michał Sadrak
opublikowano: 07-09-2010, 13:37

W II kwartale 2010 r. sprzedaż kredytów samochodowych spadła o 8,2 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. Dynamika spadków maleje, jest to wynik podobny do tego z I kwartału br.

Wśród 13 banków, które odpowiedziały na ankietę Open Finance i Instytutu Badań Rynku Samochodowego Samar, sprzedaż kredytów samochodowych w II kwartale 2010 r. wyniosła 1,11 mld zł, o 99 mln zł mniej niż przed rokiem. Całe pierwsze półrocze to spadek o 225 mln zł (-9,3 proc.). Dynamika spadków wciąż maleje, ponieważ jeszcze pół roku temu była dwucyfrowa, a trzy kwartały temu rynek spadał o jedną czwartą.

W czołówce nie zaszły żadne zmiany, pierwszą lokatę według wartości sprzedanych kredytów utrzymuje Getin Bank z 36-proc. udziałem w rynku, a drugie miejsce zajmuje Santander Consumer Bank, który niezmiennie ma 23 proc. udziału. Trzecie miejsce, podobnie jak przed kwartałem, przypada dla Fiat Bank Polska, natomiast VW Bank Polska, który po pierwszym kwartale zajmował czwarte miejsce, tym razem z nieznanych przyczyn nie zechciał podzielić się swoimi wynikami. Prezentowane dane nie uwzględniają również Banku BPH, który obecnie jest w trakcie wygaszania umów z pośrednikami będącymi dotychczas głównym kanałem dystrybucji.

Największym przyrostem sprzedaży względem ubiegłego roku pochwaliły się Banque PSA Finance (48,6 proc.) oraz Mercedes-Benz Bank (42,2 proc.). Z kolei największy spadek odnotowały BNP Paribas Fortis (-48,4 proc.) i Toyota Bank Polska (-30,3 proc.). Spadła również sprzedaż w dwóch najaktywniejszych bankach. W Getinie o 6,7 proc., a w Santanderze o 11,8 proc. Tym samym różnica między nimi powiększyła się na korzyść tego pierwszego.

Patrząc na strukturę sprzedaży, największe zmiany w stosunku do ubiegłego roku zaszły w Getin Banku, który przed rokiem co dziesiąty kredyt udzielał na nowy samochód, a w tym roku już ponad jedna piąta to pożyczki na nowe auta. Jednak wciąż liderem w kredytowaniu nowych aut pozostaje Santander Consumer Bank. I to nawet mimo tego, że są na rynku banki, które udzielają niemal 90 proc. kredytów na nowe auta, są to m.in.: Fiat Bank Polska, Mercedes-Benz Bank i Banque PSA Finance.

Oceniając banki według średniej wartości kredytów, zdecydowanym liderem jest Mercedes-Benz Bank, który na sfinansowanie używanego auta pożycza średnio 68,5 tys. zł, a na nowe auto 113,6 tys. zł. Kolejne lokaty wśród kredytowania aut używanych zajmują Santander i Lukas Bank, ale w przypadku samochodów z salonu sytuacja wygląda już zgoła inaczej. Drugi pod względem średniej wartości kredytu na nowe auta jest Getin Bank, a trzeci Lukas.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Spowalniająca dynamika spadku sprzedaży kredytów samochodowych przez czwarty kwartał z rzędu sugeruje, że w kolejnych miesiącach można oczekiwać poprawy, pod warunkiem, że nie pojawią się zdarzenia o charakterze nadzwyczajnym. Powolna poprawa sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych pozwala coraz częściej myśleć o zakupie lub wymianie samochodu. Dalsza poprawa spowoduje, że klienci coraz częściej będą finansować te zakupy kredytem.

Michał Sadrak
Analityk Open Finance

Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Samochodowego Samar:

Polski rynek motoryzacyjny wciąż przeżywa trudne chwile. W porównaniu do wyników za siedem miesięcy ubiegłego roku, sprzedaż tegoroczna jest o niemal 5 proc. niższa. Szczególnie duże spadki notowane są po stronie osób fizycznych, kupujących auta do prywatnych celów. Tu spadek osiągnął poziom ponad 11 proc. Wynik ten znajduje potwierdzenie w wynikach rynku kredytowego, gdzie również notowany jest spadek na poziomie niemal 10 proc. Klient instytucjonalny znacznie rzadziej korzysta z kredytu, stąd rozwój tego rynku, stymulowany zapowiadanymi zmianami w przepisach, dotyczącymi podatku VAT, tylko w niewielkim stopniu wpływa na sytuację na rynku kredytowym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michał Sadrak

Polecane