Rynek magazynów budzi się powoli

Marcin Bołtryk
opublikowano: 22-10-2009, 07:57

Dziś buduje się siedem razy mniej niż przed rokiem. Deweloperzy wstrzymali inwestycje. Place budów opustoszały. Chociaż popyt lekko się ożywia.

Ostatni rok był bardzo trudny dla deweloperów obiektów magazynowych. Załamanie popytu spowodowało wstrzymanie realizacji prawie wszystkich nowych projektów. Jest jednak nadzieja, że już niebawem zaczną się inwestycje.

Ostatni kwartał 2008 r. i pierwsza połowa 2009 r. to czas, w którym deweloperzy magazynowi wstrzymali aktywność do minimum.

— Znaczny wzrost kosztów finansowania inwestycji i spadek popytu sprawiły, że tylko nieliczni zdecydowali się na dokończenie rozpoczętych projektów. Większość wstrzymała proces deweloperski, szukając zainteresowanych i czekając na podpisanie umów najmu. W najtrudniejszej sytuacji znaleźli się oczywiście właściciele obiektów budowanych na zasadach spekulacyjnych, ale nie tylko. Również rynek projektów "szytych na miarę" dotkliwie odczuł kryzys. W 2009 r. podpisano tylko kilka umów na realizację tego typu obiektów — mówi Joanna Sinkiewicz, konsultant w dziale powierzchni magazynowych DTZ w Warszawie.

Według raportu przygotowanego przez Jones Lang LaSalle w trzecim kwartale 2009 r., w budowie znajdowało się aż siedmiokrotnie mniej obiektów magazynowych niż rok wcześniej. Mimo to prognozy są obiecujące.

Analitycy Jones Lang LaSalle informują, że po przekroczeniu 1 mln mkw. wolnej powierzchni najmu w połowie 2009 r. obecnie notowany jest niewielki spadek współczynnika powierzchni niewynajętej — o jeden punkt procentowy, do 17,7 proc. w całej Polsce. Występują jednak rejony, gdzie współczynnik pustostanów sięga nawet 20 proc. Tak jest m.in. na Śląsku. Natomiast w Poznaniu czy w Warszawie współczynnik ten utrzymuje się na niskim poziomie — około 10 proc. Powierzchnia pustostanów zmniejsza się, bo w trzecim kwartale do użytku oddano mniej nowych obiektów i, co może cieszyć, nieznacznie wzrósł popyt.

Więcej w czwartkowym PB

None
None
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane