Rynek pracy robi krok wstecz

  • Jacek Kowalczyk
opublikowano: 19-02-2013, 00:00

Zatrudnienie w firmach spada coraz szybciej. Kurczy się też realna siła wynagrodzeń pracowników.

Gruntowna reforma urzędów pracy [czytaj tekst obok — red.] przydałaby się już teraz. Sytuacja na polskim rynku pracy jest najgorsza od lat. Jak podał Główny Urząd Statystyczny, w styczniu zatrudnienie było już o 0,8 proc. niższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Ostatnio dynamika była tak niska w lutym 2010 r.

— Sytuacja na polskim rynku pracy się pogarsza. Zatrudnienie w ujęciu rok do roku spada już trzeci miesiąc z rzędu. Należy oczekiwać, że te spadki będą się w najbliższych miesiącach nasilać, ponieważ spowolnienie gospodarczebędzie dalej ograniczać zapotrzebowanie firm na pracowników — ostrzega Maja Goettig, główna ekonomistka KBC Securities.

Recesja na rynku pracy sprawia, że w miejscu stają nominalne wynagrodzenia. W styczniu średnia pensja w sektorze przedsiębiorstw wyniosła 3680 zł, czyli była tylko o 0,4 proc. wyższa niż przed rokiem. Tak niskiego wzrostu płac nie obserwowano w Polsce od 10 lat. Częściowo to tylko efekt statystyczny.

— Baza odniesienia z zeszłego roku jest wysoka. Rok temu wielu pracodawców przyspieszyło wypłatę corocznej premii, by zdążyć przed podwyżką składki rentowej od lutego 2012 r. — tłumaczy Piotr Piękoś, ekonomista Banku Pekao. Jednak wygasająca dynamika wynagrodzeń to w dużej mierze też pochodna słabnącej pozycji pracowników na rynku. Czują, że ich pozycja negocjacyjna w rozmowach o pracę jest słaba, dlatego nie domagają się podwyżek płac.

— W sytuacji, w której inflacja w Polsce spada, a popyt słabnie, rosnąca grupa firm zmuszona jest do redukcji kosztów, w tym do mrożenia płac — twierdzi Ernest Pytlarczyk, główny ekonomista BRE Banku.

W efekcie, realne dochody polskich pracowników spadają. Inflacja w styczniu wyniosła 1,7 proc., co oznacza, że siła nabywcza przeciętnej pensji spadła przez rok o 1,4 proc. To zła wiadomość dla polskich firm, które zależne są od krajowej konsumpcji. W czwartym kwartale 2012 r. skurczyła się ona po raz pierwszy od dwóch dekad, a w kolejnych kwartałach spadki mogą być jeszcze głębsze.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Kowalczyk

Polecane