Rynek rośnie jak na drożdżach

Polska spółka wraz z hiszpańskim instytutem ma pracować nad lekiem dla pacjentów z chorobą Crohna. Będzie potrzebowała pieniędzy.
26-04-2018, 22:00

Wyniki branży Działające w Polsce spółki leasingowe kontynuują wyjątkową passę, notując kolejny kwartał z rzędu dwucyfrowe zwyżki

Pierwszy kwartał 2018 r. oznaczał dla polskich firm leasingowych inwestycje rzędu 18,6 mld zł, co przy założeniu, że rynek urósł o 20 proc., roztacza przed branżą bardzo dobre widoki. Bardzo korzystne dla graczy polskiego rynku jest to, że zwyżki widać w każdym sektorze i segmencie, zarówno jeśli patrzymy pod kątem typu leasingowanego sprzętu, jak i charakterystyki podmiotu, który korzysta z usługi.

LEASING DOCENIONY:
Zobacz więcej

LEASING DOCENIONY:

Dynamika branży leasingowej na koniec I kwartału 2018 r. oznacza, że polscy przedsiębiorcy rozwijają inwestycje, realizowane przy udziale firm leasingowych — mówi Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu. Fot. ARC

Bez słabych punktów

Dane za I kwartał 2018 r. zostały zebrane przez Związek Polskiego Leasingu, reprezentujący 90 proc. polskich spółek leasingowych. Wynika z nich, że przedsiębiorcy chętnie korzystali z leasingu i pożyczki inwestycyjnej, oferowanej przez firmy leasingowe, przy finansowaniu różnorodnych aktywów: od pojazdów osobowych i dostawczych o ładowności do 3,5 tony (OSD) — w strukturze rynku transakcje te stanowią 46,5 proc. — i środków transportu ciężkiego (27,1 proc.), poprzez maszyny i inne urządzenia, w tym IT (24,7 proc.), aż po nieruchomości (1,1 proc.).

Dynamika branży leasingowej na koniec I kwartału 2018 r. oznacza, że polscy przedsiębiorcy rozwijają inwestycje, realizowane przy udziale firm leasingowych. W ciągu pierwszych trzech miesięcy roku transakcje dotyczące pojazdów OSD wzrosły o 23,1 proc., transakcje dotyczące środków transportu ciężkiego oraz maszyn i urządzeń osiągnęły wysokie, ponad 18-procentowe dynamiki, podczas gdy finansowanie nieruchomości wzrosło o 45,8 proc. To bardzo dobry wynik branży i zarazem dobra zapowiedź kolejnych miesięcy roku — mówi Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu.

Wartość nowych kontraktów polskich leasingodawców, dotyczących finansowania pojazdów lekkich w pierwszym kwartale 2018 r., wyniosła 8,6 mld zł, przy dynamice ponad 23 proc. w skali roku dla tego segmentu. Co istotne, udział pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 tony w całym rynku leasingu wzrósł w ostatnimczasie z poziomu 43,9 proc. na koniec trzeciego kwartału 2017 do 46,5 proc. na koniec marca roku 2018.

Mocny akcent IT

W omawianym okresie polska branża leasingowa sfinansowała transakcje dotyczące maszyn i innych urządzeń, łącznie z IT, o wartości 4,6 mld zł, przy 18,7-procentowej dynamice tego segmentu w skali roku. Znaczące zwyżki sektor leasingowy odnotował w dziedzinie finansowania sprzętu budowlanego (72 proc.) czy finansowania maszyn rolniczych (26,9 proc.).

Od stycznia do końca marca 2018 r. polscy leasingodawcy podpisali także wiele nowych kontraktów, dotyczących tzw. środków transportu ciężkiego, czyli m.in.: ciągników siodłowych, naczep, przyczep, pojazdów ciężarowych powyżej 3,5 tony, autobusów, samolotów, statków czy środków transportu kolejowego. Ich łączna wartość to 5 mld zł. Dynamika tego segmentu po I kwartale 2018 r., wyniosła 18,1 proc. i była znacząco wyższa od obserwowanej w dwóch poprzednich kwartałach.

Nieruchomości nową gwiazdą?

Obok bardzo dobrych wyników w dziedzinie finansowania ruchomości po I kwartale 2018 r. branża leasingowa zanotowała wysoki, bo ponad 45-procentowy wzrost w zakresie finansowania nieruchomości, przy wartości nowych kontraktów na poziomie 212,5 mln zł. Z tym segmentem rynku przedstawiciele branży wiążą duże nadzieje, a kontynuacja tak dobrych wyników może polegać właśnie na rozruszaniu się rynku leasingu nieruchomości.

Według danych Związku Polskiego Leasingu, który opiera, na kwartalnym badaniu koniunktury branży leasingowej wśród osób odpowiedzialnych za sprzedaż u członków zrzeszenia, w II kwartale 2018 r. jeszcze poprawi się aktywność rynkowa, w zakresie liczby i wartości wpływających wniosków leasingowych, a na wzrost wskazało łącznie 78 proc. ankietowanych.

Niemniej aż 57 proc. respondentów w branży uważa, że liczba pracowników się nie zmieni, a tylko 43 proc. spodziewa się wzrostu zatrudnienia. Jednakże gwałtowny wzrost branży powoduje, że potrzebę zwiększenia zatrudnienia zauważa i tak dwa razy liczniejsza grupa niż podczas poprzedniego badania.

Jednocześnie branża spodziewa się stabilizacji jakości portfela. Badane przez ZPL firmy w drugim kwartale 2018 r. oczekują wyższego poziomu finansowania we wszystkich segmentach rynku, w szczególności w rynku pojazdów lekkich oraz segmencie maszyn i innych urządzeń, w tym IT.

Europa goni Polskę

Kondycja polskiego rynku jest tak dobra, że mimo świetnej koniunktury w całej Europie to polski rynek rośnie ponad dwukrotnie szybciej od średniej europejskiej.

Średnioroczna dynamika europejskiego rynku leasingu w latach 2013-17 wyniosła 7,2 proc. Porównując te dane z danymi Związku Polskiego Leasingu, widzimy, że w ostatnim roku polski sektor leasingu zanotował 15,7-procentowy wzrost, pamiętając o sięgającej 17,7 proc. średniorocznej dynamice polskiej branży leasingowej w ciągu ostatnich 5 lat. Dynamika naszego rynku znacznie przewyższa wzrost całego europejskiego sektora, dzięki czemu w ciągu ostatnich 12 miesięcy, udział polskiej branży leasingowej w rynku europejskim wzrósł z 4,4 do 4,8 proc. Sfinansowanie inwestycji polskich przedsiębiorców w 2017 r. na poziomie 67,8 mld zł (15,9 mld EUR) pozwoliło Polsce zająć wysoką, siódmą lokatę w rankingu rynków europejskich — mówi Mieczysław Woźniak, wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego ZPL, członek rady dyrektorów Leaseurope.

20,9 proc. O tyle proc. urosła polska branża leasingowa w ciągu 12 miesięcy od końca I kw. 2017 do końca I kw. 2018.

18,6 mld zł Taka była wartość polskiego rynku leasingu w I kw. 2018.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska spółka wraz z hiszpańskim instytutem ma pracować nad lekiem dla pacjentów z chorobą Crohna. Będzie potrzebowała pieniędzy.

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Motoryzacja / Rynek rośnie jak na drożdżach