Rynek rozkwita dzięku e-commerce

opublikowano: 26-06-2016, 22:00

Handel internetowy może mieć wkrótce większy wpływ na rozwój magazynów niż branża motoryzacyjna, która dominowała na tym rynku przez 20 lat.

Sektor e-commerce odgrywa coraz większą rolę w rozwoju rynku magazynowego w Europie Środkowej. — Wejściem na ten teren interesują się platformy handlu internetowego z całego świata, a do realizacji swoich planów potrzebują pomieszczeń magazynowych i logistycznych — mówi Ferdinand Hlobil, partner i dyrektor działu powierzchni przemysłowych i magazynowych na Europę Środkową Cushman & Wakefield.

Szeroki zasięg

Od kilku lat sieci handlowe i sklepy intensywnie rozbudowują oferty, uruchamiając kanały dystrybucji online. Wynajmują w tym celu magazyny, które umożliwiają im obsługę klientów z Europy Zachodniej, ale także ekspansję na wschód.

— Atutami Europy Środkowej są znacznie niższe koszty pozyskania wykwalifikowanych pracowników. Ze względu na duże zmiany sezonowe na rynku pracy ważną rolę odgrywa dostępność pracowników, a przede wszystkim możliwość ich zatrudnienia na elastycznych warunkach. Właśnie to zachęca zagraniczne firmy do przenoszenia dystrybucji do Polski, gdzie obowiązują łagodniejsze przepisy prawa pracy niż w Europie Zachodniej — tłumaczy Tom Listowski, partner, dyrektor działu powierzchni przemysłowych i logistycznych w Polsce Cushman & Wakefield. Poza tym w Polsce zachodnie firmy mogą często wynegocjować niższe stawki najmu niż w na zachód od naszych granic. W ostatnich dwóch latach największe transakcje najmu zawarły u nas m.in. firmy TIM (30 tys. mkw.), Mall.pl (ponad 9,5 tys. mkw.), Home24 (26,4 tys. mkw.) i Oponeo (12 tys. mkw.). Ostatnio firma Logwin Air & Ocean powiększyła o 3,5 tys. mkw. powierzchnię najmu w Segro Logistics Park Warsaw Nadarzyn. Powstało na niej Regionalne Centrum Dystrybucji dla firmy Sephora, które pozwoli efektywniej realizować zamówienia e-commerce. W nowym centrum postawiono na innowacyjne rozwiązania, m.in. półautomatyczną linię sortującą, automatyczne systemy magazynowe — szafy wertykalne i radiowe terminale mobilne, które przyspieszają i usprawniają dostawę zarówno e-zamówień, jak i tradycyjnych zamówień do sklepów stacjonarnych Sephory. — Nowa przestrzeń umożliwi nam prawie dwukrotne zwiększenie liczby wysyłanych towarów, a także wzrost efektywności i wydajności transportu produktów dzięki strategicznemu położeniu centrum — informuje Jakub Kłoczko, menedżer oddziału Logwin Air & Ocean Poland w Nadarzynie.

Ryzyko niestraszne

W pierwszym kwartale 2016 r. popyt na magazyny był w Polsce o 10 proc. większy niż przed rokiem i wyniósł 683 tys. mkw. Nie uszło to uwadze deweloperów, którzy zapewnili w tym czasie dostarczyli 425 tys. mkw. magazynów, a ponad budują kolejne 700 tys. mkw. — wynika z danych Axi Immo. Co ciekawe, aż 54 proc. magazynów powstaje spekulacyjnie, czyli bez wiążących umów najmu.

— Dla porównania: na koniec pierwszego kwartału 2014 r. było to jedynie 5,5 proc. To pokazuje, że deweloperzy darzą polski rynek dużym zaufaniem i widzą potencjał jego wzrostu — uważa Tomasz Mika, dyrektor działu powierzchni magazynowo-przemysłowych w Polsce firmy JLL. Na koniec pierwszego kwartału wskaźnik pustostanów wynosił 6,7 proc., a więc tylko niewiele więcej niż pod koniec 2015 r. (6,2 proc.). Najwięcej wolnej powierzchni było w okolicach Warszawy (11,8 proc.). W Szczecinie i Opolu w ogóle nie ma wolnych magazynów. Jak podaje portal Magazyny.pl, w pierwszym kwartale 2016 r. czynsze bazowe były najwyższe w Warszawie (4,1-5,3 EUR za mkw. miesięcznie) i Krakowie (3,8-4,5 EUR). Najniższe stawki za obiekty typu Big Box (wolnostojące) obowiązywały w Polsce Centralnej (2,6-3,2 EUR). Czynsze te nie uwzględniają jednak oferowanych przed deweloperów zachęt i zniżek, a więc stanowią tak naprawdę stawkę wyjściową do dalszych negocjacji. &

Magnes na inwestorów. Aż 54 proc. magazynów buduje się spekulacyjnie, czyli bez wiążących umów najmu. To pokazuje, że deweloperzy darzą polski rynek dużym zaufaniem i widzą potencjał jego wzrostu — mówi Tomasz Mika z JLL.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ANNA GOŁASA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy