Premier Donald Tusk zapowiedział prezentację planów dotyczących przedsięwzięć kolejowych i lotniskowych w Polsce w czerwcu. Za CPK wypowiedzieli się wcześniej Szymon Hołownia, lider Polski 2050, Władysław Kosiniak-Kamysz, szef PSL, a także Robert Biedroń, jeden z liderów Lewicy.
– Mogło powstać wrażenie, że jest jakaś różnica zdań wewnątrz koalicji rządowej, ale mamy do czynienia z pełną synergią i będziemy działać jak mąż i żona – zapewnił Donald Tusk.
Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy i wiceprzewodniczący PO, powiedział nieco więcej.
– Po analizach, po setkach rozmów dochodzimy do stanowiska, że CPK w zupełnie innej formie, nie tak rozbudowanej, jak to kiedyś proponował PiS, ma rację bytu – dodał prezydent Warszawy.
Twierdzi też, że CPK nie oznacza zamknięcia Lotniska Chopina.
– Dla mnie najważniejsze jest to, że nie przekreśla to Okęcia, żeby dalej mogło funkcjonować. I takie zapewnienia rząd składa, że oba te projekty – ten zupełnie inny, racjonalny projekt CPK oraz utrzymanie Okęcia – mogą się wzajemnie uzupełniać – mówi Rafał Trzaskowski.
Źródło PB twierdzi jednak, że po otwarciu CPK warszawski port zostanie zamknięty. Twierdzi także, że termin oddania CPK zostanie przesunięty na lata 2032-35. Sieć kolejowa powstanie, ale zamiast planowanych wcześniej szprych będzie tzw. Y. Najpewniej powstanie także tunel kolejowy pod lotniskiem. Zapowiadane inwestycje na Lotnisku Chopina wynoszące 2,4 mld zł zostaną zrealizowane.
Mimo krytyki projektu rozpoczętego w 2016 r. przez rząd PiS po wyborach 15 października nie wstrzymano prac nad inwestycją. Spółka przeprowadziła wewnętrzne kontrole. Na ich podstawie powstała rekomendacja Pełnomocnika Rządu ds. CPK, urealniono harmonogramy części lotniskowej i kolejowej oraz niektóre elementy finansowania inwestycji. Spółka ogłosiła przetargi na audyty wszystkich obszarów działalności. Dotychczas żaden nie zakończył się wyborem wykonawcy.
20 maja CPK złożyła do Wojewody Mazowieckiego dokumenty potrzebne do wydania decyzji lokalizacyjnych dla lotniska. Wcześniej, w kwietniu, złożyła wniosek o przedłużenie o 30 dni terminu uzupełnienia wniosku, który został złożony w październiku ubiegłego roku. Pod koniec października rząd przyjął Program Wieloletni zapewniający finansowanie projektu do 2030 r. Jego wysokość to 155 mld zł.
Czytaj także: Torpol, Trakcja i ZUE drożeją na wieść o budowie CPK
