Resort infrastruktury szacuje, że koszt przejazdu przez autobus 1 km wynosi 3,80 zł. Przychody przewoźników nie przekraczają natomiast zazwyczaj 3,20 zł za wozokilometr. Firmy ponoszą straty i likwidują nierentowne kursy. W efekcie wielu mieszkańców, zwłaszcza osób starszych i dzieci, jest odciętych od komunikacji. Rząd przed wyborami obiecał dopłaty, których celem jest odbudowa lokalnej komunikacji autobusowej. Dziś ma się zająć projektem ustawy przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury (MI). Przewidziano w nim dopłaty budżetowe w wysokości 80 gr do kilometra przejechanego przez autobus.

W sumie rocznie resort infrastruktury przeznaczył na nie 800 mln zł.
30 proc. deficytu linii autobusowych mają pokrywać samorządy. Ich wątpliwości budzi jednak system rozdziału rządowych dotacji, premiujący szybkość składania wniosków, a nie efektywność proponowanych rozwiązań komunikacyjnych. Równocześnie MI konsultuje z lokalnymi włodarzami projekt ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.
Niedawno o jego zapisach dyskutowano na Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Resort infrastrukturypracuje nad projektem od początku kadencji — niedawno przedstawił jedenastą wersję. Samorządowcy skrytykowali część zapisów, dotyczących np. konieczności corocznego podpisywania umów na poszczególne linie. Utrudniłoby to efektywne działania obecnie funkcjonujących systemów transportowych w miastach oraz uniemożliwiłoby inwestycje taborowe, zabezpieczane wieloletnim kontraktem. Samorządowcy mają też wątpliwości dotyczące zapisów dających marszałkom województw prawo optymalizacji siatki połączeń zgłoszonej przez urzędników z innych szczebli lokalnej struktury.
9,6
mld zł Tyle przez najbliższą dekadę pochłoną dopłaty do przewozów autobusowych…
1,5
mld zł …tyle z tej kwoty sfinansują samorządy.