Są nowe oferty na terminal zbożowy

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2024-09-17 20:00

Port Gdynia szuka dzierżawcy dla hubu agro, który ma być kluczowym punktem eksportu towarów spożywczych z Polski. Na razie trudno wskazać faworyta, ale mocną pozycję ma OT Port Gdynia.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kto wziął udział w przetargu na terminal zbożowy
  • jakie są elementy punktacji
  • jakie oferty złożyli uczestnicy postępowania
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) prowadzi powtórnie przetarg na dzierżawę terminala zbożowego. Pierwszy wygrało konsorcjum Szczecin Bulk Terminal, Tapini i Ribery, związane z międzynarodowymi grupami handlowymi Viterra i Copenhagen Merchants. Jednak Ministerstwo Infrastruktury, obawiając się ich dominacji na rynku, nie zgodziło się na zawarcie umowy dzierżawy. Obecnie konsorcjum wystartowało ponownie, ale ma silnych konkurentów, choć na razie trudno wskazać zwycięzcę.

W przetargu aż 70 pkt można otrzymać za miesięczną sumę przychodu z czynszu stałego. Najwyższą stawkę – 1,69 mln zł – zaproponował OT Port Gdynia z giełdowej grupy OT Logistics, ostatnio uchodzący za faworyta i mający silną pozycję w bieżącym postępowaniu. Konsorcjum Viterry i Copenhagen Merchants ma stawkę niewiele niższą – 1,59 mln zł. Wielu polityków za najbardziej pożądanego dzierżawcę uznawało dotychczas Krajową Grupę Spożywczą (KGS), która zaproponowała czynsz na poziomie 1,31 mln zł.

10 pkt przysługuje w przetargu za czynsz zmienny, czyli stawkę za przeładunek jednej tony towaru. Najwięcej – 2,82 zł – jest skłonna zapłacić firma Mondry, obecnie dzierżawiąca terminal tymczasowo. Drugie jest konsorcjum firmy Speed proponujące 2,20 zł. KGS daje 2,10 zł.

5 pkt można otrzymać za minimalny roczny przeładunek. Tu najwyższą wartość proponuje konsorcjum Viterry i Copenhagen Merchants – 2,5 mln ton. OT Port Gdynia ma ofertę niewiele niższą – jest skłonny przeładowywać rocznie 2,45 mln ton, a Mondry 2,4 mln ton. KGS proponuje 2,2 mln ton.

Sporo zależy także od tego, jak zostanie oceniony opis planowanej działalności, za który można otrzymać 15 pkt. Warto jednak podkreślić, że w tym obszarze w trakcie trwania przetargu nastąpiły zmiany w punktacji niektórych elementów. Na przykład pierwotnie za tzw. ratę przeładunkową, określającą wielkość przeładunków na godzinę, można było otrzymać 6 pkt, a obecnie 3 pkt, za to punktacja za harmonogram rzeczowo-finansowy wykonania inwestycji wzrosła z 1 do 4 pkt. W branży zmiana tej punktacji była oceniona jako próba zwiększenia szans na wygraną przez KGS. Ostatecznie najwyższą ratę przeładunkową zaproponował OT Port Gdynia – 3 tys. ton na godzinę. KGS proponuje 2,4 tys. ton na godzinę. W ocenianej na 5 pkt pojemności składowej terminala państwowa spółka proponuje 179 tys. ton. Najwyższą wartość ma w ofercie Mondry – 201 tys. ton.