Samar: Import używanych aut wciąż dominuje nad sprzedażą nowych

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 29-12-2005, 12:06

W listopadzie liczba samochodów używanych sprowadzonych do Polski zmniejszyła się w porównaniu z poprzednimi miesiącami, ale wciąż jest niemal cztery razy wyższa niż liczba sprzedanych samochodów nowych - poinformował instytut Samar, monitorujący rynek.

W listopadzie liczba samochodów używanych sprowadzonych do Polski zmniejszyła się w porównaniu z poprzednimi miesiącami, ale wciąż jest niemal cztery razy wyższa niż liczba sprzedanych samochodów nowych - poinformował instytut Samar, monitorujący rynek.

Nadal znaczący udział w imporcie mają samochody najstarsze, liczące powyżej 10 lat, jednak stopniowo udział ten maleje - czytamy w komunikacie Samaru.

W porównaniu do października, w listopadzie tego roku import aut używanych zmniejszył się o 3,1 proc., do 67 593. W stosunku do listopada 2004 r. jest to o ponad 17 proc. mniej.

Ogółem od początku tego roku do końca listopada sprowadzono do Polski 791 963 samochody używane, o 7,4 proc. więcej niż przed rokiem. Zdaniem ekspertów Samaru, do końca roku zostanie pobity ubiegłoroczny rekord, który wyniósł 828 tys. sprowadzonych samochodów używanych.

67 proc. sprowadzonych dotychczas do Polski samochodów, to auta 10-letnie i starsze. Samochody w wieku od 4 do 10 lat stanowią 28 proc. prywatnego importu, natomiast auta najmłodsze, w wieku do 4 lat, niecałe 5 proc.

Średnie deklarowane wartości samochodów klasyfikowanych w grupach od 4 do 10 lat oraz powyżej 10 lat w okresie jedenastu miesięcy znacząco zmniejszyły się. Takich zmian nie zaobserwowano w grupie aut najmłodszych, gdzie średnia wartość auta - 20 810 zł (po doliczeniu podatków) była niemal na tym samym poziomie, co w styczniu. W przypadku samochodów liczących od 4 do 10 lat spadek wartości wyniósł niemal 58 proc. (z 1 801 zł do 948 zł), natomiast w przypadku samochodów najstarszych - 49 proc. (z 614 zł do 314 zł).

Samochody wyprodukowane w roku 1992, mimo widocznego spadku ich udziału w całości importu, wciąż cieszą się największą popularnością. Ich udział wyniósł na koniec listopada 12,7 proc. Nieco mniejsze jest zainteresowanie autami z roczników 1994 (12,2 proc.) oraz 1993 (10,6 proc.).

Szacowana wartość pojazdów z wymienionych roczników (po doliczeniu podatków) kształtowała się odpowiednio: 392 zł dla rocznika 1992, 552 zł dla rocznika 1994 oraz 474 zł dla rocznika 1993.

Listopad nie przyniósł  zmian na liście  najpopularniejszych wśród importerów marek. Na pierwszej pozycji, z liczbą ponad 178 tys. sprowadzonych od początku roku aut, znajduje się Volkswagen (średni okres eksploatacji 12 lat), a za nim w kolejności: Opel - 148 tys. sprowadzonych aut, średni okres eksploatacji 11 lat; Ford - 92 tys., 11 lat; Audi - 55 tys., 12 lat; Renault - 47 tys., 10 lat; BMW - 34 tys., 12 lat; Mercedes - 30 tys., 12 lat; Seat - 21 tys., 10 lat; Nissan - 20 tys., 11 lat oraz Peugeot - 19 tys., 10 lat.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane