Czytasz dzięki

Samochody do pracy przeżywają kryzys

opublikowano: 26-04-2020, 22:00

Unijny rynek aut użytkowych stopniał w pierwszym kwartale 2020 r. o jedną czwartą. O załamaniu przesądziły bardzo słabe wyniki marca.

Obserwowany od początku tego roku spadek popytu na samochody użytkowe mocno przyspieszył w marcu. Popyt na nowe pojazdy użytkowe spadł w Unii Europejskiej o 47,3 proc. Znaczne spadki odnotowano na wszystkich 27 rynkach. Najsilniejsze wystąpiły we Włoszech (-66 proc.), Hiszpanii (-64,4 proc.) i Francji (-63 proc.). W Polsce spadek zainteresowania wyniósł 38 proc. Bardzo słabe, wywołane ograniczeniami w funkcjonowaniu salonów i obawami klientów, wyniki marca przełożyły się na osłabienie pierwszego kwartału 2020 r. Rynek pojazdów użytkowych skurczył się w tym czasie o ponad 23,2 proc. Na drogi wyjechało 413,3 tys. pojazdów, czyli o blisko 125 tys. mniej niż w pierwszym kwartale 2019 r.

Sprzedaż w marcu była niska w każdym segmencie aut użytkowych. Jednak najsilniejsze uderzenie odczuli dilerzy aut dostawczych. Unijny popyt na nie stopniał o połowę. Najmocniej we Włoszech (-71,2 proc.) i Hiszpanii (-67,2 proc.). W Polsce w marcu popyt zmalał o blisko 33 proc. Pierwszy kwartał dostawczaki w UE zakończyły spadkiem o ponad 23 proc. W trzecim miesiącu tego roku trudno było też znaleźć chętnego na zakup najcięższych aut (dmc powyżej 16 t). Rynek skurczył się o 38 proc. Najszybciej pikował m.in. we Francji, o ponad 50 proc., i w Polsce — 52 proc. Pierwszy kwartał 2020 r. ciężkie samochody ciężarowe zakończyły na minusie niemal 27 proc. w UE i 38,4 proc. w Polsce.

Nieco wolniej spadał popyt na lżejsze ciężarówki (dmc 3,5- -16 t). Zmniejszył się o 35,6 proc. Wszystkie cztery największe rynki UE odnotowały znaczące spadki: Francja (-49,3 proc.), Włochy (-33,5 proc.), Hiszpania (-30,8 proc.) i Niemcy (-27,6 proc.). W Polsce popyt zmalał o blisko 50 proc. W ciągu trzech miesięcy 2020 r. w całej UE zarejestrowano o 24,8 proc. mniej lżejszych ciężarówek w porównaniu do pierwszego kwartału 2019 r. Polski rynek tego typu pojazdów skurczył się w tym czasie o 37 proc.

W marcu 2020 r. spadał także popyt na autobusy i autokary. W UE i Polsce o 37 proc. Tylko Niemcy, Austria, Estonia i Cypr zanotowały wzrosty. Reszta unijnych rynków zakończyła marzec na minusie. Na największym — blisko 70 proc. — Hiszpania. Od stycznia do marca liczba rejestracji autobusów i autokarów skurczyła się w UE o 10,3 proc. Wzrost liczby rejestracji zanotowano tylko na trzech rynkach: w Niemczech (+12,4 proc.), we Włoszech (+9,5 proc,.) i Francji (+6,8 proc. ). Dla porównania, liczba rejestracji w Hiszpanii spadła o 37,2 proc. w pierwszym kwartale. W Polsce rynek zmniejszył się w tym czasie o ponad 26 proc.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane