Seat szykuje kontratak

Paweł Janas
13-08-2010, 12:32

W ostatnich latach marka traciła krajowy rynek. Gotowy jest już plan jej odrodzenia - mówi prezes Andrzej Kublik.

Andrzej P. Kublik, prezes IMC
Zobacz więcej

Andrzej P. Kublik, prezes IMC

Przez ostatnie lata sprzedaż seatów w Polsce systematycznie spada. W 2008 r. dilerzy Seata sprzedali 7 tys. nowych aut osobowych, o 12,5 proc. mniej niż przed rokiem. Cały rynek wzrósł wtedy nieco ponad 9 proc. Rok później sprzedaż spadła do 5,6 tys. sztuk. W tym roku zła passa trwa nadal. Po siedmiu miesiącach importer sprzedał 2,7 tys. aut, o 27,6 proc. mniej niż przed rokiem. Rynek w tym okresie spada o 5,6 proc. Jaki jest tego powód? Andrzej P. Kublik, prezes Iberia Motor Company (IMC) i Iberia Motor Capitał Group, twierdzi, że główną przyczyną jest wycofanie się Seata z produkcji dwóch modeli.
- Z końcem 2008 r. koncern zrezygnował z Cordoby i Toleda. Sprzedaż tych aut stanowiła 60 proc. całej naszej sprzedaży w Polsce. Co ważne, pozostałe oferowane przez nas modele zwiększyły udziały w rynku - twierdzi Andrzej P. Kublik.
Przyznaje, że słabiej od oczekiwań sprzedaje się model Exeo, podstawa flotowej oferty Iberii w Polsce. Lokomotywami sprzedaży są Leon i Ibiza, ale na razie to nie wystarcza, by poprawić wyniki. Prezes Kublik nie komentuje pytania, czy za spadki odpowiada kanibalizacja modeli w ramach grupy Volkswagena (m.in. VW, Audi, Skoda i Seat). Takiego właśnie zdania są analitycy.
- Podstawowe problemy to ograniczona oferta i wewnętrzna konkurencja. Volkswagen i Skoda idą do przodu. U Seata ostatnio niewiele się wydarzyło. Pojawienie się Exeo, kopii Audi A4, niewiele poprawiło sytuację - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes firmy analitycznej Samar.
Szef Iberii nie chce też odpowiedzieć na pytanie, czy skazujący wyrok dla Krystiana Poloczka, głównego właściciela Iberii, nie wpłynie negatywnie na sprzedaż.
- To prywatna sprawa właściciela i nie ma wpływu na działalność spółki - ucina szef IMC.
Andrzej Kublik przekonuje, że Seat w najbliższych latach odrodzi się w Polsce.
- W lipcu koncern przyjął nową strategię dla Europy Środkowej, Polska została uznana za najważniejszy rynek i to nam powierzono zadanie odbudowy pozycji marki - zaznacza Andrzej Kublik.
Strategia przewiduje, że do 2012 r. seat wprowadzi do sprzedaży w Europie (w tym w Polsce) kilkanaście nowych modeli samochodów. Wśród nich mają pojawić się takie, w których marka nie była dotąd reprezentowana: małe auto z segmentu A, lifback czy nowy sedan.
- W 2011 r. powinniśmy zanotować wzrost sprzedaży w Polsce. Nasz udział w krajowym rynku aut osobowych ma wzrosnąć z około 1,9 proc. w 2010 r. do 3 proc. na koniec 2012 r. Chciałbym też, by pod koniec 2012 r. sprzedaż wzrosła do około 8 tys. sztuk - deklaruje prezes IMC.
Dodaje, że firma planuje także zmienić filozofię sprzedaży. A konkretnie? Do tej pory IMC sprzedawało w Polsce seaty jako auta rodzinne. Teraz ma postawić na młodszych klientów przed 40., do których auta te kierowane są w całej Europie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Seat szykuje kontratak