Czytasz dzięki

Sejm finiszuje z pakietem podatkowym

opublikowano: 07-07-2015, 22:00

Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatników — to kluczowa zmiana przyjęta przez komisję finansów.

Pod koniec kadencji posłowie przyspieszyli z pracami nad ważnymi projektami podatkowymi. Wczoraj Sejmowa Komisja Finansów Publicznych zaakceptowała prezydencki projekt nowelizacji ordynacji podatkowej oraz dwa projekty rządowe: dużej noweli ordynacji podatkowej oraz ustawy o administracji skarbowej. — Cieszę się, że te dobre projekty zostały przyjęte jednogłośnie. Liczę na ich szybkie dalsze procedowanie w Sejmie. Liczę, że jeszcze w tym tygodniu zostaną uchwalone — mówiła Krystyna Skowrońska, przewodnicząca komisji finansów, posłanka PO.

Marchewka i kijek

Najgłośniej było dotychczas o projekcie prezydenta Komorowskiego, zakładającym rozstrzyganie wątpliwości prawnych na korzyść podatników. Z powodu mocnego oporu Ministerstwa Finansów (MF) prace nad nim były przez pół roku wstrzymywane. Dopiero wyborcza porażka Bronisława Komorowskiego zmieniła podejście MF, które zgodziło się na poparcie projektu pod warunkiem dokonania zmian. Posłowie komisji finansów wprowadzili więc zmianę, która mówi o tym, że w sytuacji wielu możliwych wykładni prawa podatkowego organ skarbowy rozstrzygnie sprawę, biorąc pod uwagę wykładnię najkorzystniejszą dla podatnika. To rozwiązanie zyskało akceptację MF.

— To regulacja korzystna dla podatników, bardziej uniwersalna od pierwotnej propozycji zawartej w projekcie prezydenta. O tyle jest interesująca, że będzie też dotyczyć indywidualnych interpretacji podatkowych. Otwarte pozostaje jednak pytanie, czy zasada będzie w praktyce stosowana przez organy skarbowe. Moim zdaniem, to dość wątpliwe, bo fiskus zawsze może uznać, że w danej sprawie powinna być zastosowania taka, a nie inna interpretacja, wygodniejsza dla niego, i że nie ma „kolizji” wykładni. Dlatego wszystko zależeć będzie od orzeczeń sądowych — mówi Andrzej Nikończyk, szef rady podatkowej Konfederacji Lewiatan.

Eksperci ubolewają, że z projektu prezydenta zniknęły propozycje korzystniejszego dla podatników uregulowania przedawnień zobowiązań podatkowych. Zostały wykreślone przez podkomisję. Przed wczorajszym posiedzeniem komisji finansów o przywrócenie propozycji głowy państwa zwróciła się do posłów Federacja Małych i Średnich Przedsiębiorców (FMSP).

— Obowiązujące przepisy o przedawnieniach budzą poważnezastrzeżenia co do ich zgodności z konstytucją, ponieważ pozwalają na nieograniczone w czasie zawieszenia i przerywania biegu terminu przedawnienia. W demokratycznym państwie niedopuszczalne jest, aby negatywne konsekwencje opieszałości organów podatkowych były przerzucane na obywatela. W praktyce bywa tak, że ustawowy 5-letni termin przedawnienia, bez winy podatnika, jest przedłużany nawet do kilkunastu lat — mówi Marek Isański, prezes FMSP.

Prezydent proponował ograniczenie zawieszeń i przerwań biegu przedawnienia do 3 lat, by długi podatkowe przedawniały się maksymalnie z upływem 8 lat. Niestety apel federacji nie zyskał uznania w oczach posłów.

Plusy i minusy

Bardzo dobrą informacją dla przedsiębiorców jest to, że z rządowego projektu dużej noweli ordynacji podatkowej ostatecznie zniknęły mocno krytykowane regulacje o tzw. klauzuli obejścia prawa. Miała ona służyć przekreślaniu legalnychmetod unikania lub obniżania podatków. Firma przyłapana przez fiskusa na stosowaniu sztucznej konstrukcji prawnej obliczonej na oszczędności podatkowe musiałaby dopłacać uzyskane w ten sposób podatkowe zyski. Pod wpływem silnej krytyki biznesu, ekspertów podatkowych, ale też rządowych prawników premier Ewa Kopacz nakazała MF wykreślenie przepisów o klauzuli. I nie ma ich w wersji przyjętej przez komisję finansów.

— To słuszna decyzja, ponieważ regulacje o klauzuli były błędnie skonstruowane. Istniało duże ryzyko, że znowu byłyby zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny [pierwszy raz w 2014 r. — red.]. Nowelizacja zawiera trochę dobrych dla podatników rozwiązań, jak np. możliwość ustanawiania pełnomocnika do wszystkich spraw podatkowych czy występowanie o interpretacje podatkowe przez ogłaszających przetargi — uważa Andrzej Nikończyk. Wskazuje jednak na zagrożenia.

— Minister finansów będzie mógł wygaszać interpretacje indywidualne w drodze interpretacji ogólnych, nawet gdy podatnik uzyskał sądowe orzeczenie potwierdzające słuszność posiadanej interpretacji. Ponadto interpretacji ogólnych MF nie będzie można zaskarżać do sądu. Te regulacje osłabiają pozycję podatnika — dodaje ekspert Konfederacji Lewiatan.

Przyjęty przez komisję finansów projekt ustawy o administracji skarbowej dotyczy głównie technicznych i organizacyjnych zmian w aparacie skarbowym. Podatnicy będą mogli swoje sprawy ZUS-owskie załatwiać w urzędach skarbowych, a także sprawy podatkowe w dowolnym urzędzie w kraju. Małe firmy dostaną wsparcie tzw. asystentów, którzy mają na nie czekać w urzędach. W skarbówkach powstaną tzw. centra usług dla podatników. W tej kadencji planowanych jest jeszcze pięć posiedzeń Sejmu i Senatu. © Ⓟ

5mld zł Co najmniej o tyle w ciągu 10 lat mają się zwiększyć dochody budżetu państwa dzięki zmianom w ordynacji podatkowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jarosław Królak

Polecane