SelectUSA się opłaciło

opublikowano: 05-07-2018, 22:00

Cztery z sześciu firm, które pojechały na imprezę, żeby dać się złowić, deklarują inwestycje w USA. PAIH idzie za ciosem.

SelectUSA to największa w Stanach Zjednoczonych konferencja skierowana do inwestorów zagranicznych. Zjeżdża na nią rocznie ponad 3 tys. uczestników z 80 krajów, a na miejscu ofertę inwestycyjną prezentują wszystkie stany. W tym roku było sześć spółek z Polski. Nie żałują.

Wilbur Ross (z prawej), sekretarz stanu USA, zbudował wartą 6 mld USD fortunę na restrukturyzacji firm z branży stalowej. Wojciech Fedko, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, również zajmował się restrukturyzacją — w 2003 r. był prezesem sprywatyzowanego Śrubeksu.
Zobacz więcej

WSPÓLNY MIANOWNIK:

Wilbur Ross (z prawej), sekretarz stanu USA, zbudował wartą 6 mld USD fortunę na restrukturyzacji firm z branży stalowej. Wojciech Fedko, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, również zajmował się restrukturyzacją — w 2003 r. był prezesem sprywatyzowanego Śrubeksu. Fot. ARC

— Podczas wizyty na SelectUSA staraliśmy się wybrać odpowiednie miejsce do startu za oceanem. Rozważamy trzy, cztery stany. Najpierw chcielibyśmy otworzyć przedstawicielstwo handlowe, sprawdzić rynek, a później rozpocząć lokalną produkcję — mówi Mateusz Rybiński, szef rozwoju biznesu w Skriware, firmie wytwarzającej drukarki 3D.

O produkcji myśli także Funtronic, twórca m.in. gier edukacyjnych.

— Planujemy otwarcie punktu serwisowego naszych urządzeń, który docelowo chcemy rozwinąć w linię montażową, zaopatrującą USA, Kanadę i Amerykę Środkową — mówi Maciej Mazurkiewicz Jr, menedżer ds. eksportu w Funtronicu.

Klientów w USA szukają też inne firmy technologiczne.

— Dzięki ubiegłorocznemu zwycięstwu na Finovate w Nowym Jorku zwróciliśmy na siebie uwagę w USA. Chcielibyśmy skomercjalizować sukces. Dziś, ze względów logistycznych, nie jesteśmy w pełni gotowi na dostarczenie naszej technologii w odległe części USA. Na SelectUSA nawiązaliśmy cenne kontakty — mówi Wojciech Zatorski, wiceprezes Braintri, fintechu, który ma technologię płatności mobilnych Jiffee i platformę big data Biffee, a współtworzył system płatności mobilnych Blik.

Na podbój Ameryki wybiera się też Independent Digital, agregator treści cyfrowych, który współpracuje z ponad 500 wytwórniami muzycznymi i artystami, głównie z Polski, Włoch, Ukrainy, Niemiec i USA, a dostarcza muzykę m.in. na platformy iTunes, Apple Music, Spotify czy Amazon.

— Celem wyjazdu było znalezienie odpowiedniego stanu do rozpoczęcia działań po tamtej stronie Atlantyku. Na naszej liście jest kilkanaście, m.in. Nowy Jork, New Jersey, Connecticut, Kalifornia, Teksas, Tennessee, Kentucky i Miami. Zadaliśmy wiele pytań o prowadzenie działalności, podatki, zatrudnienie, programy wsparcia. Czekamy na odpowiedzi i po krótkiej analizie ruszamy za ocean — mówi Andrzej Dąbrowski, partner w Independent Digital.

Po szczycie Wojciech Fedko, wiceprezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która zorganizowała misję na SelectUSA, spotkał się z Wilburem Rossem, amerykańskim sekretarzem handlu i gospodarzem szczytu.

— Głównym tematem 30-minutowej rozmowy była rola powstających w USA sześciu zagranicznych biur PAIH. Zwróciłem też uwagę na zagrożenia, które mogą nieść amerykańskie cła, szczególnie w przypadku wprowadzenia protekcjonistycznej polityki w branży motoryzacyjnej — referuje Wojciech Fedko.

Rozmowy dotyczyły też organizacji polsko-amerykańskiego forum.

— Wilbur Ross zapewnił wsparcie Departamentu Handlu w realizacji misji PAIH w USA, a ja zaproponowałem organizację profesjonalnego szczytu polityczno-ekonomicznego USA — Polska w Waszyngtonie. Może nawet na wiosnę, najpóźniej w połowie 2019 r. zorganizujemy takie forum z udziałem najwyższej rangi polityków i szefów firm z obu krajów — mówi Wojciech Fedko.

Wśród 178 projektów obsługiwanych przez PAIH, wartych 7,2 mld EUR, najwięcej (52) pochodzi z USA, a ich wartość przekracza 950 mln EUR. Firmy z USA myślą o stworzeniu aż 13,9 tys. miejsc pracy — najwięcej ze wszystkich krajów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / SelectUSA się opłaciło