Shell chce przejąć konkurencyjną sieć
W tym roku firma odda do użytku w naszym kraju 17 nowych stacji paliw
W ciągu trzech lat Shell zamierza podwoić liczbę stacji paliw w Polsce. Zdaniem przedstawicieli firmy, budowa nowych obiektów nie wystarczy, aby osiągnąć ten cel. Dlatego spółka intensywnie poszukuje możliwości przejęcia konkurencyjnych placówek.
Firma Shell Polska, posiadająca 116 stacji paliw, chce w tym roku oddać do użytku 17 nowych obiektów. Koszt ich wybudowania wyniesie około 8,5 mln USD (34 mln zł).
— W ubiegłym roku uruchomiliśmy 12 nowych stacji — mówi William Kozik, dyrektor ds. sprzedaży Shell Polska.
Na skróty
W ciągu najbliższych trzech lat Shell Polska chce podwoić liczbę swoich stacji w naszym kraju. Jednak według dyrektora Kozika, warunki inwestowania w Polsce nie są łatwe, głównie dlatego, że coraz trudniej jest o dobrą lokalizację.
— Naszych planów nie uda się zatem zrealizować wyłącznie poprzez budowę nowych obiektów. Dlatego poszukujemy możliwości przejęcia konkurencyjnej sieci stacji paliw. Chcielibyśmy, aby nastąpiło to jeszcze w tym roku — twierdzi William Kozik.
Jego zdaniem, firma nie wyklucza zarówno zakupu pojedynczych stacji jak i obiektów działających obecnie w barwach konkurencyjnych firm.
Według Witolda Ozimskiego, z biura maklerskiego Refleks, koncerny takie jak Shell, dysponujące własnymi produktami i dostępem do rynku, będą starały się jak najszybciej zwiększyć udział w sprzedaży.
— Dzisiaj zaś najlepiej zarabia się na detalu — podkreśla Witold Ozimski.
Jego zdaniem, jednym z wariantów powiększenia sieci sprzedaży detalicznej jest wymiana stacji z innym dużym koncernem paliwowym w Polsce. Precedens już jest.
1 marca 2000 r. w skład sieci stacji paliw firmy Shell Polska weszło 16 stacji i dwa sklepy należące wcześniej do Texaco. W zamian Texaco otrzymało część stacji Shella w Wielkiej Brytanii.
— Są również polskie stacje, których wysoki standard odpowiadałby wymaganiom Shella. Na przykład sieć stacji DEX, należąca do firmy Dexpol — tłumaczy Witold Ozimski.
Razem z Polską
Shell pojawił się w Polsce po raz pierwszy w 1920 roku. Firma założyła wówczas sieć stacji benzynowych. Po II wojnie światowej Shell powrócił w 1950 r., oferując oleje smarowe i chemikalia. Dopiero w 1992 r. powstała spółka Shell Polska, a dwa lata później uruchomiono pierwszą stację paliw.
Shell Polska należy do istniejącego od 1907 r. koncernu koncernu Royal Dutch Shell, który posiada lub zarządza około 2 tys. firm w ponad 120 krajach. Pracuje w nich ponad 120 tys. osób. Obecnie Royal Dutch Shell jest własnością 595 tys. udziałowców indywidualnych i instytucjonalnych, przede wszystkim z Wielkiej Brytanii, Holandii, USA i Szwajcarii. Koncern zajmuje się m.in. poszukiwaniami oraz wydobyciem ropy naftowej i gazu ziemnego, wytwarzaniem i dystrybucją produktów naftowych.