Sieć pozwala stać się liderem

Michalina Preisner
17-10-2007, 00:00

Rośnie przepustowość łączy internetowych sprzedawanych małym i średnim firmom. Klienci z tego sektora szukają wydajnych usług.

Średnie firmy mają z czego wybierać

Rośnie przepustowość łączy internetowych sprzedawanych małym i średnim firmom. Klienci z tego sektora szukają wydajnych usług.

Małe i średnie przedsiębiorstwa to firmy zatrudniające od 10 do 250 pracowników. Jest ich w Polsce ponad 3 miliony i większość zdaje sobie sprawę z kluczowej roli internetu w biznesie. Potrzeby telekomunikacyjne MSP różnią się od potrzeb innych klientów biznesowych, dlatego powodzeniem cieszą się tanie, proste i dobrze dopasowane rozwiązania.

Jest w czym wybierać — dostawcy usług internetowych twierdzą, że doskonale znają potrzeby małych i średnich przedsiębiorstw oraz będą poszerzać kierowaną do nich ofertę usług.

Wynajęta sieć

Usługi teleinformatyczne interesujące MSP można podzielić na trzy obszary: dostęp do internetu, transmisja danych i usługi głosowe.

Do transmisji danych pomiędzy oddziałami firmy potrzebna jest sieć, której budowa często przekracza możliwości przedsiębiorstw. Sieć można wynająć — ma to w swojej ofercie m.in. firma Crowley.

— Koncentrujemy się wyłącznie na obsłudze klienta biznesowego. Większość — 60 proc. — przychodów firmy wytwarzają małe i średnie przedsiębiorstwa zlokalizowane w dużych aglomeracjach. — mówi Dariusz Terlecki, dyrektor handlowy Crowley Data Poland.

— Najczęściej zapewniamy dostęp do internetu, opierając się na własnej infrastrukturze telekomunikacyjnej i rozwiązaniach radiowej transmisji danych, technologię WiMAX oraz łącza światłowodowe — budowane lub dzierżawione. Oferujemy też internet w technologii DSL na łączach narodowego operatora — informuje Dariusz Terlecki.

Własna strona

Dziś już chyba każdy, kto poważnie myśli o swoim biznesie, wie, że strona WWW mówi o firmie więcej niż najlepsza reklama. Ci, którzy dopiero myślą o wykupieniu domeny, mogą to zrobić za pośrednictwem TP — pod warunkiem że korzystają już z usług firmy. Do wyboru są adresy: pl, .eu, .com, .net, .com.pl, net.pl, biz.pl, i regionalne (np. waw.pl). Cena zależy od wybranej domeny i pakietu usług internetowych w TP i waha się od złotówki do kilkudziesięciu złotych rocznej opłaty.

— Mamy około 140 tys. klientów z sektora MSP. Oferujemy im DSL dostępny w siedmiu wariantach prędkości, czyli stałe łącze bez limitu czasu i przesyłu danych. Na bazie tej usługi klient może udostępnić internet wielu użytkownikom w ramach sieci lokalnej. DSL jest przeznaczony dla klientów szukających prostych rozwiązań — mówi Jacek Kalinowski, rzecznik Grupy TP.

Liberalizacja rynku i dostęp do sieci TP umożliwia operatorom proponowanie kompleksowych usług, do tej pory zarezerwowanych dla dużych firm.

— Dbałość o klientów sektora MSP wpisuje się w strategię naszej firmy. Netia celuje w kompleksowość i sprzedaje swoje usługi w pakietach — wyjaśnia Jolanta Ciesielska, rzecznik prasowy Netii.

Od sierpnia klient Netii sam wybiera szybkość transmisji, adres IP (stały bądź dynamiczny), usługi hostingowe i pakiet bezpieczeństwa. Firmy dostarczające internet przyglądają się swoim klientom i zmianom ich potrzeb. Wnioski są optymistyczne: sprzedaż łączy o małej przepustowości (2 MB) spada na rzecz łączy o większych przepustowościach, przekraczających nawet 34 MB. Większa przepustowość to możliwość szybszego przesyłu danych, budowy sieci firmowych i transmisji rozmów głosowych wewnątrz sieci. A wzrost szybkości to wzrost oszczędności.

Operatorzy zabiegają o klientów

Czy firmy z sektora MSP mogą pozwolić sobie na oszczędzanie na tak ważnej usłudze?

Jednorazowe opłaty instalacyjne za szybkie łącze dedykowane klientom biznesowym wahają się od kilkuset do tysiąca złotych — w zależności od szybkości łącza. Do tego dochodzą opłaty miesięczne — od 450 zł w taryfie BiznesNet firmy Netia (4MB) do 3,4 tys. zł za TopNet (6 MB) w tej samej firmie. TopNet to stałe łącze z możliwością przyłączenia dowolnej liczby komputerów po sieci LAN i gwarancją przepływowości do internetu realizowane w technologii SDSL. Usługa dostępna jest w 4 wariantach przepustowości: 1 MB (1159 zł/miesiąc), 2 MB (1525 zł), 4 MB (2440 zł) i wspomniane już 6 MB. W opłatę abonamentową wliczony jest także serwis.

Najprostszą usługą internetową dla małych firm jest DSL w TP, sprzedawany w 7 wariantach szybkości i ceny. Najtańszy DSL 250 Kb/s kosztuje już 97 zł miesięcznie. Za DSL 15 Mb/s trzeba zapłacić już 608 zł abonamentu. Dla firm zainteresowanych szybkim i symetrycznym łączem TP ma usługę Frame Relay w dwóch wariantach — 1 Mb/s (1207 zł za miesiąc) i 2 MB/s (1573 zł). Opłaty aktywacyjne wynoszą odpowiednio 963 zł i 1451 zł. W ramach Frame Relay firma otrzymuje pulę stałych adresów IP i może uruchamiać własne serwery.

Na rynku sporo jest ofert dedykowanych firmom — i tym najmniejszym, i tym większym. Jest zatem w czym wybierać. Jedno jest pewne — to nie cena powinna być decydującym kryterium, ale dopasowanie i niezawodność usługi.

Michalina Preisner

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Preisner

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Sieć pozwala stać się liderem