Sieci franczyzowe przed ścianą

WIS
opublikowano: 05-08-2009, 00:00

W Polsce już 30 tys. przedsiębiorców to franczyzobiorcy. Byłoby ich więcej, gdyby nie pewien szkopuł.

W Polsce już 30 tys. przedsiębiorców to franczyzobiorcy. Byłoby ich więcej, gdyby nie pewien szkopuł.

Z najnowszego raportu Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych (ARSS) o rynku franczyzy wynika, że w polskim sektorze handlu i usług działa już 300 różnych sieci franczyzowych i 100 systemów agencyjnych. Liczbę pracujących w nich franczyzobiorców i agentów ARSS szacuje na 30 tys., co stanowi blisko 1 proc. wszystkich zarejestrowanych w Polsce podmiotów gospodarczych. Zdaniem ekspertów, mogłoby ich być znacznie więcej, gdyby nie kilka poważnych barier.

— Średni, całkowity koszt przystąpienia do sieci (wraz z opłatą franczyzową) jest wysoki jak na polskie realia, bo wynosi aż 242 tys. zł. Tymczasem w bankach w Polsce brakuje oferty kredytowej dla franczyzobiorców, agentów i partnerów systemów sieciowych. Paradoksalnie banki nie są zainteresowane finansowaniem inwestycji ponoszonych przez franczyzobiorców, pomimo że same bardzo chętnie korzystają z franczyzy i rozwiązań agencyjnych jako metody na rozbudowę swoich sieci sprzedaży — mówi Andrzej Krawczyk, partner zarządzający w Akademii Rozwoju Systemów Sieciowych.

Jego zdaniem, poza brakiem specjalnych produktów finansowych tak dla franczyzobiorców, jak i franczyzodawców w rozwoju branży przeszkadza także niski poziom wiedzy o prowadzeniu biznesu we franczyzie.

— Agendy rządowe powołane do wspierania rozwoju przedsiębiorczości nie robią nic, aby wesprzeć rozwój rynku franczyzowego — wylicza Andrzej Krawczyk.

Firmy rozwijające sieci franczyzowe nie czekają jednak na mannę z nieba, lecz próbują jakoś radzić sobie z problemem.

— Wspieramy franczyzobiorców naszej sieci Milea na wiele sposobów, aby ułatwić im start. Nie muszą za wszystko od razu płacić gotówką. Oferujemy część wyposażenia sklepu w leasingu. Do tego proponujemy też kredyt kupiecki i inne formy wsparcia. Oczywiście nie może się obejść bez wkładu własnego, który w zależności od konkretnego franczyzobiorcy sięga minimum 50- -100 tys. zł — mówi Paweł Rozpara, kierownik marketingu w firmie Detal Koncept z Emperia Holding.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: WIS

Polecane