Škoda uszlachetniła Octavię

Czesi doskonale wiedzą, który model napędza ich sprzedaż, dlatego postanowili dopieścić jego amatorów

Bardziej przestronna, bardziej połączona, bardziej emocjonalna — taka jest nowa octavia według Škody. Producenci zwykle próbują podkolorować rzeczywistość, ale wystarczy spojrzeć na nowy model czeskiego koncernu i trudno jego „piarowcom” nie przyznać racji. Podczas gdy Polacy świętowali w poniedziałek niepodległość, Czesi z dumą prezentowali ikonę swojej motoryzacji. Nie ma w tych słowach przesady, bo octavia rzeczywiście stanowi rdzeń firmy z Mladá Boleslav. Tak jak trudno sobie wyobrazić Volkswagena bez golfa czy Toyotę bez corolli, tak Škoda bez octavii też nie byłaby sobą. Oryginalny model wprowadzono w 1959 r., a więc równo 60 lat temu. Reaktywowano ją w 1996 r. i od tego czasu klienci doczekali się już trzech generacji. Czwarta ma być nadal „sercem i silnikiem” marki.

Octavia jest najlepiej sprzedającą się skodą w historii czeskiej
firmy. Do tej pory nasi południowi sąsiedzi wyprodukowali ponad 6,5 mln
egzemplarzy tego modelu. Wiele z nich trafiło do Polski.
Zobacz więcej

BESTSELLER WSZECH CZASÓW:

Octavia jest najlepiej sprzedającą się skodą w historii czeskiej firmy. Do tej pory nasi południowi sąsiedzi wyprodukowali ponad 6,5 mln egzemplarzy tego modelu. Wiele z nich trafiło do Polski. Fot. ARC

— Całkowicie przebudowaliśmy ten samochód. Rezultatem jest najlepsza octavia wszech czasów — jeszcze bardziej przestronna, praktyczna i jeszcze bezpieczniejsza niż kiedykolwiek wcześniej — twierdzi Bernhard Maier, prezes Škoda Auto.

Nowa octavia bardziej przypomina superba, który jest oczywiście pozycjonowany wyżej. To taka odrobinę mniejsza i ciut skromniejsza wersja czeskiej limuzyny, choć pewnie na początku niejeden obserwator z mniej czujnym okiem będzie mylił na ulicy oba modele. Zniknęły dzielone przednie reflektory, trochę chyba nieudane, i pojawiły się jednobryłowe światła. Nie mają charakterystycznego dla superba poszerzenia po zewnętrznej stronie, ale są nieco węższe. Oczywiście mowa o LED-owym spojrzeniu. Škoda może niedługo zerwać z octavii plakietkę oznajmiającą, że to tanie auto dla przedstawiciela handlowego — bez fajerwerków, dosyć standardowe, na pewno bez luksusowych dodatków. Pomoże w tym kilka ciekawostek, jak dostępność akustycznych szyb bocznych redukujących hałas i fotele, które w zależności od poziomu wyposażenia mogą być nie tylko podgrzewane i wentylowane, ale nawet z funkcją masażu elektronicznego. Octavia dostaje to jako pierwsza škoda.

Czwarta generacja jest dłuższa i szersza od ustępującej, dzięki czemu ma także większy bagażnik. W przeliczeniu na milimetry wychodzi o 19 więcej w przypadku hatchbacka i 22 w wersji kombi. Szerokości przybyło 15 mm. Z tyłu klienci otrzymają dodatkowe 30 litrów w kombi (640 l) i 10 litrów w hatchbacku (600 l). Co pod maską? Łatwiej wymienić, czego tam nie ma. Producent przygotował przeróżne silniki benzynowe, wysokoprężne i napędy hybrydowe. W liczbach i wariantach można się pogubić, dlatego rozprowadził to wszystko w przejrzystych tabelkach, ale rzeczywiście — dla każdego coś miłego. W ofercie jest litrowa jednostka o mocy 110 KM i dwulitrowy silnik TSI, który dysponuje 190 KM. Najmocniejszy diesel generuje 200 KM. Škoda zapewnia także tzw. miękkie hybrydy i hybrydę plug-in.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Ta wersja została oznaczona jako octavia iV i korzysta z benzynowego silnika 1,4 litra wzmacnianego przez silnik elektryczny. Razem dają kierowcy do dyspozycji ponad 200 KM, a sam elektryczny napęd zapewnia zasięg do 55 km w cyklu WLTP. Škoda podobnie jak inne marki ze stajni Volkswagena również przestawia się odważnie na prąd. Niedawno w gamie pojawił się pierwszy w pełni elektryczny samochód w historii czeskiej marki. Mała škoda citigo-e iV wyposażona jest w silnik elektryczny o mocy 61 kW oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 36,8 kWh. Producent twierdzi, że na jednym ładowaniu może pokonać dystans 260 km. Będzie dostępna w dwóch wersjach wyposażenia — ambition i style. Na klientów czekają rabaty z okazji premiery, dzięki którym cena uboższej wersji spada z 81,9 do 73,3 tys. złotych. Lepsza po obniżce kosztuje 81,3 tys. zł. Cennika nowej octavii jeszcze nie znamy, ale potrzebuje ona odświeżenia. Choć octavia od dawna jest królową polskich dróg, to w ostatnich miesiącach ma coraz bardziej pod górkę.

Wszystko za sprawą nowej toyoty corolli. Październik był trzecim miesiącem z rzędu, w którym japońskie auto było najczęściej wybieranym nowym pojazdem w naszym kraju. Corollę wybrało 2325 kupujących, octavię 1977, a fabię 1575. Czeski hit broni jeszcze pierwszego miejsca w zestawieniu za okres od stycznia do października, ale z wynikiem 17 006 egzemplarzy czuje już warkot silnika corolli, którą kupiono 15 829 razy. Nie bez przyczyny pisaliśmy ostatnio, że „corolla siedzi octavii na zderzaku”. Teraz możemy dodać, że „octavia spróbuje znowu uciec corolli”.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Łukasz Ostruszka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy