Słaby eksport obniża wyniki faktorów

Marta Walczak
opublikowano: 28-09-2009, 00:00

Kryzys nie ominął branży usług finansowych. Obroty firm faktoringowych spadają.

Kryzys nie ominął branży usług finansowych. Obroty firm faktoringowych spadają.

Jedenaście firm zrzeszonych w Polskim Związku Faktorów — PZF (m. in. Pekao Factoring, Bibby Financial Services i Polfactor) zanotowało spadek obrotów po pierwszym kwartale 2009 r. Kolejne trzy miesiące również nie przyniosły pozytywnych wyników. Stan rynku faktoringowego po dwóch kwartałach wynosił 14,2 mld zł — to o ponad 12 proc. mniej niż w I półroczu 2008 r.

Przyczyną spadku obrotów jest ogólne spowolnienie gospodarki, przede wszystkim zaś pogarszająca się kondycja firm z branży meblarskiej, metalowej i samochodowej, które w dużej mierze korzystały z usług faktorów. Nie bez znaczenia jest również słabnący eksport. Z prognoz na 2009 r. wynikało, że rosnący koszt pieniądza będzie miał wpływ na kondycję firm faktoringowych, które mogą mieć trudności z uzyskaniem finansowania zewnętrznego, niezbędnego do świadczenia usług.

Udział branż w obrotach

— Faktoring sprawdza się przede wszystkim w firmach, które w 2-3 miesiące muszą wykonać obrót roczny. Ponadto w branży meblarskiej, farmaceutycznej, komputerowej, stalowej i samochodowej — twierdzi Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Financial Services.

Do zwolenników faktoringu dołączyły też firmy z sektora transportowego, po którym najszybciej widać rynkowe tendencje.

Udział branż w obrotach faktoringowych jest bardzo zróżnicowany. Z danych Bibby Financial Services wynika, że ponad 30 proc. udziału należy do segmentu dystrybucji stali. Dalej w rankingu znajdują się firmy spożywcze (10,5 proc.), branża samochodowa (ponad 9 proc.) i meblarska (blisko 8 proc.).

Kryzys sprzymierzeńcem

Mimo niezbyt optymistycznych danych dotyczących obrotów w branży, kryzys może sprzyjać faktoringowi. W czasie recesji banki zaostrzają procedury kredytowe, więc przedsiębiorcy muszą szukać alternatywnych, bardziej dostępnych form finansowania.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Banki, rozpatrując wnioski kredytowe, zwracają szczególną uwagę na zdolność kredytową firmy i jej zabezpieczenia. Faktorzy biorą pod uwagę jakość wierzytelności, sytuację finansową faktoranta i rozliczenia z odbiorcami. Ponadto nie wymagają od klientów aż tylu zabezpieczeń co banki. Wysokość limitu faktoringowego zależy od obrotów faktoranta z odbiorcami objętymi umową, a nie od jego zdolności kredytowej. W wielu przypadkach okazuje się, że ten rodzaj usług jest dla przedsiębiorców bardziej dostępną formą finansowania, a procedury jej przyznawania są mniej uciążliwe i restrykcyjne niż przy kredytach bankowych. Wzrastająca liczba zwolenników faktoringu może się przyczynić do poprawy wyników jego obrotów w przyszłości.

Zdaniem PZF trudno dziś oszacować wyniki branży za cały 2009 r. Możliwe jednak, że tempo wzrostu obrotów przyspieszy w trzecim i czwartym kwartale, a wyniki osiągną poziom porównywalny z 2008 r,. czyli 32,87 mld zł (obrót firm zrzeszonych w PZF).

Mimo że faktoring jest bardzo elastyczną formą finansowania, przeznaczoną dla większości przedsiębiorców, to jego dostępność spadła.

— Kryzys wpływa na cały rynek, również na branżę faktoringową. Naturalne w tej sytuacji zaostrzenie zasad oceny ryzyka utrudniło dostęp do pożądanych usług faktoringowych. Szczególne trudności mają firmy, które nie prowadzą sprzedaży rozproszonej bądź kwalifikują się do branż tzw. ryzyka i jednocześnie potrzebują faktoringu ubezpieczonego — ocenia Krzysztof Kuniewicz

Marta Walczak

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Walczak

Polecane