Partnerem sekcji jest TAURON

Smak – nowy element promocji regionów

DI, PAP
24-09-2016, 11:17

Strategie marketingowe regionów sięgają po zmysł smaku. Eksperci podkreślają, że powstające w Polsce nowe szlaki kulinarne są idealnym uzupełnieniem tradycyjnej formy turystyki regionalnej.

Magnesy z lokalnymi zabytkami, kubki, długopisy czy latarki z herbem miasta, mimo, że nadal chętnie wykorzystywane w promocji przez samorządy, swoje złote lata mają już za sobą. Jak powiedział PAP wicemarszałek województwa wielkopolskiego Krzysztof Grabowski, w ostatnim czasie to właśnie smak i dziedzictwo kulinarne regionu jest najlepszym i najbardziej atrakcyjnym „produktem turystycznym i promocyjnym".

„Wielkopolanie mogą być dumni z wielu lokalnych produktów; pasztetów i salcesonów grodziskich, wielkopolskiego sera smażonego, miodów wielkokwiatowych, naturalnych lodów, czy tradycyjnych napoi alkoholowych" - mówił Grabowski.

Wśród największych „atrakcji kulinarnych" Wielkopolski wymienić należy także m.in. Rogale Świętomarcińskie, pyry z gzikiem oraz gęsinę. Swoje smaki promocyjne ma także słynący z pierników Toruń, znana z kartaczy Suwalszczyzna, czy Mazowsze, które na imprezach targowych promuje się hasłem „Mazowsze Pachnące Papryką".

Grabowski zaznaczył, że „regionalne smaki są w stanie zachęcić do odwiedzenia danego regionu i przyciągać odwiedzających (…) Co ważne, poza promowaniem całego regionu dzięki lokalnym smakom, widzimy, że również powiaty dostrzegają konieczność i potrzebę promocji swoich produktów w jeszcze większy sposób" - podkreślił.

Poza dużymi miastami, w których powstają szlaki kulinarne, smak doceniają także mniejsze miejscowości. Władze wielkopolskiego Kalisza od początku roku promują miasto tradycyjnymi andrutami, czyli słodkawymi, cienkimi waflami wypiekanymi w Kaliszu od początku XIX w.

Skuteczność wykorzystywania smaku w promocji regionu potwierdzają organizacje turystyczne, które wskazują turystykę kulinarną jako alternatywę i uzupełnienia do tradycyjnych form zwiedzania.

„Kierując się własnym podniebieniem często podróżujemy za danym smakiem, nierzadko dopiero później wybieramy destynację. Jeśli kogoś fascynuje kuchnia śródziemnomorska będzie szukał państw w rejonie morza Śródziemnego. Jeśli natomiast ktoś preferuje piwo i kuchnię około piwną, będzie się zastanawiał czy np. Octoberfest nie jest dla niego idealnym celem podróży. I coraz częściej kolejność jest właśnie taka" - powiedział Jakub Pindych z Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej (PLOT).

„Turyści mają też wciąż rosnące wymagania, co jest także impulsem do rozwoju lokalnych gastronomii, które już nie tylko maja nakarmić turystę, ale i zaspokoić jego ciekawość. Na przestrzeni ostatnich lat widzieliśmy w całej Polsce powrót do kuchni regionalnej, która nie jest już tylko biesiadna, tłusta, staropolska, ale potrafi mieć niesamowite lekkie, nowoczesne wydania, sięgając po lokalne produkty i tradycje receptury" - dodał.

Podobnie wygląda także zainteresowanie targami gastronomicznymi. Rozpoczynające się w sobotę targi „Smaki Regionów" przyciągnęły ponad 200 lokalnych producentów żywności z 16 województw, a organizatorzy spodziewają się w tym roku nawet 30 tys. odwiedzających. W niedzielę w Poznaniu będzie miał natomiast miejsce finał ogólnopolskiego konkursu „Nasze Kulinarne Dziedzictwo - Smaki Regionów" organizowanego przez Polską Izbę Produktu Regionalnego i Lokalnego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Media / Smak – nowy element promocji regionów