Solarny pojazd w drodze na antypody

opublikowano: 05-09-2017, 22:00

Zespół studentów Lodz Solar Team skonstruował nowy model bolidu napędzanego energią słoneczną. „EagleTwo”wystartuje w australijskim wyścigu

W 2014 r. na Politechnice Łódzkiej grupa pasjonatów miała jedno marzenie — skonstruowanie pierwszego w Polsce pojazdu napędzanego energią słoneczną. Cel udało się osiągnąć. Studenci zbudowali bolid „Eagle One”, którym wystartowali w prestiżowym wyścigu pojazdów solarnych Bridgestone World Solar Challenge w Australii. Zajęli pierwsze miejsce wśród debiutantów oraz 6. w swojej klasie (Cruiser). Doceniono m.in. jego bezpieczną konstrukcję. Bolid przejechał również trasę ponad 2817 km w wyścigu w Republice Afryki Południowej, skąd drużyna przywiozła pięć nagród. Obecnie grupa Lodz Solar Team to około 30 studentów z różnych wydziałów politechniki. Skład drużyny jest interdyscyplinarny i co jakiś czas się zmienia.

BOLID NA KWARANTANNIE: W najbliższych dniach skonstruowany 
przez łódzki team bolid znajdzie się na australijskiej ziemi, gdzie 
przejdzie drobiazgową kontrolę i dwutygodniową kwarantannę.
Zobacz więcej

BOLID NA KWARANTANNIE: W najbliższych dniach skonstruowany przez łódzki team bolid znajdzie się na australijskiej ziemi, gdzie przejdzie drobiazgową kontrolę i dwutygodniową kwarantannę. Fot. ARC

— Od początku łączyła ich wspólna pasja i wysiłek, co owocowało intensywną pracą, którą miałem okazję codziennie obserwować w małym garażu na uczelni. Do Australii wyjechała grupa studentów, a wrócił skonsolidowany, silny zespół, który miał przed sobą kolejny cel — mówił prof. Witold Pawłowski, prorektor Politechniki Łódzkiej, podczas prezentacji „EagleTwo” 14 lipca 2017 r. w hali dworca Łódź Fabryczna. Prace nad projektem nowego bolidu trwały dwa lata. Studenci zaprosili do współpracy przyszłych designerów z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, co zaowocowało futurystyczną linią pojazdu. Nowy bolid jest lżejszy od poprzednika, spełnia także wymogi techniczne dla aut osobowych. Może pomieścić pięć osób, waży 290 kg i osiąga maksymalnie 140 km/h, co jest możliwe dzięki dwóm silnikom o mocy 13 KM, zasilanym energią słoneczną. Na dachu ma 5 mkw. paneli solarnych. Założeniem było stworzenie pojazdu, którym można pojechać autostradą oraz wystartować w wyścigu w Australii.

— Nasz bolid może przejechać na jednym ładowaniu nawet 500 km i posiada bardziej wydajne panele solarne niż poprzednik. Wcześniej zajmowały 6 mkw., obecnie jest ich o metr mniej, jednak udaje się uzyskać tę samą moc — około 1200 W. Najważniejsze jest jednak to, że bolid może pomieścić aż pięć osób, co pozwala na nową strategię w wyścigu, bo każdy przejechany kilometr jest przemnożony przez liczbę pasażerów. Można więc wcześniej opracować wzór matematyczny i sprawdzić, kto wygra — mówił Damian Walisiak z zespołu Lodz Solar Team, podczas lipcowej prezentacji. Działania łódzkiego teamu wspiera firma ABB, która zaangażowała się m.in. w lot dookoła świata samolotami Solar Impulse I i Solar Impulse II, napędzanymi wyłącznie energią słoneczną. Studenci mieli pomoc programistów oraz dostęp do sprzętu ABB, np. okularów HoloLens.

— Okulary umożliwiają stworzenie hologramu pojazdu i zobaczenie go w skali 1:1. Na bazie tego wirtualnego obrazu można było oglądać prototyp bolidu i dalej go rozwijać, udoskonalać konstrukcję, funkcjonalności, a także prezentować — wyjaśniał Przemysław Zakrzewski, dyrektor Polskiego Centrum Rozwoju Oprogramowania ABB. Kilka dni po premierze bolid załadowano w Gdyni na kontenerowiec płynący do Australii. Wkrótce dobije do tamtejszego brzegu. Bolid przejdzie dwutygodniową kwarantannę, podczas której zostanie przebadany na okoliczność m.in. przedmiotów i substancji niebezpiecznych. Określone parametry musi spełniać także kontener, w którym płynął. Po pomyślnej kontroli bolid będzie czekał na łódzki zespół. Składający się z 15-18 członków Łódź Solar Team wyleci do Australii około 22 września. Tegoroczny Bridgestone World Solar Challenge rozpocznie się 8 października w mieście Darwin, a zakończy 15 października w Adelajdzie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Po godzinach / Solarny pojazd w drodze na antypody